MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06

2025-10-1 TEMMUZ 2025 TARİHİNDEN İTİBAREN E-FATURA E-İRSALİYE İLE ELEKTRONİK MUHASEBE VE TİCARİ DEFTERE GEÇME ZORUNLULUĞU

Hamza ERTEKİN

SMMM / Vergi ve Denetim Müdürü

Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM AŞ.

hamzaertekin@bbdas.com.tr                                                                                   

 İstanbul, 23 Haziran 2025

 

1 TEMMUZ 2025 TARİHİNDEN İTİBAREN E-FATURA, E-İRSALİYE İLE ELEKTRONİK MUHASEBE VE TİCARİ DEFTERE GEÇME ZORUNLULUĞU

 

I- CİRO LİMİTİNE BAKILMAKZISIN E-FATURA UYGULAMASINA GEÇME MECBURİYETİ:

 

SIRA

CİRO LİMİTİNE BAKILMAKSIZIN FAALİYET TÜRÜNE GÖRE E-FATURA UYGULAMASINA GEÇMEK ZORUNDA OLAN MÜKELLEF GRUPLARI

e-FATURAYA GEÇME SÜRESİ

1

6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli I sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)'ndan lisans alan (bayilik lisansı dâhil) mükellefler

Lisans Alma Tarihini İzleyen  4. Ayın Başından İtibaren

2

Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa ve/veya ithal edenler

 

Faaliyete Başladıkları 4. Ayın Başından İtibaren

3

11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Hal Kayıt Sistemi Kapsamında Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre komisyoncu veya tüccar olarak sebze ve meyve ticaretiyle iştigal eden mükellefler

Faaliyete Başladıkları Tarihten İtibaren 3 Ay İçinde

4

(Ek:RG-9/2/2021-31390) Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayan sağlık hizmeti sunucuları ile medikal malzeme ve ilaç/etken madde temin eden tüm mükellefler (hastane, tıp merkezleri, dal merkezleri, diyaliz merkezleri, Sağlık Bakanlığından ruhsatlı diğer özelleşmiş tedavi merkezleri, tanı, tetkik ve görüntüleme merkezleri, laboratuvarlar, eczaneler, tıbbi cihaz ve malzeme tedarikçileri, optisyenlik müesseseleri, işitme merkezi, kaplıcalar, beşeri tıbbi ürün/ürün sunan ve/veya üreten özel hukuk tüzel kişileri ve bunların tüzel kişiliği olmayan şubeleri, ecza depoları vb.)

 

 

Faaliyete Başlayanların SGK’ya Fatura Düzenlemeye Başlamadan Önce

5

(Ek:RG-22/1/2022-31727) Kültür ve Turizm Bakanlığı ile belediyelerden yatırım ve/veya işletme belgesi almak suretiyle konaklama hizmeti veren otel işletmeleri

Faaliyete Başladıkları Ayı İzleyen 4. Ayın Başından İtibaren

6

(Ek:RG-7/10/2023-32332) 2/4/2022 tarihli ve 31797 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliği kapsamında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan şarjağı işletmeci lisansı alan mükellefler ile bu mükellefler tarafından sertifika verilen şarj istasyonu işletmecileri. (Yeni faaliyete başlayanlar faaliyete başladıkları tarihten itibaren)

Öteden beri faaliyeti olanlar 02.01.2024 tarihinde, yeni işe başlayanlar, işe başladıkları tarihten itibaren

7

2024 Yılında 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 397'inci Maddesinin 4'üncü Fıkrası Uyarınca, Bağımsız Denetime Tabi Olma Şartlarını Sağlayan Mükellefler

İzleyen Yılın Başından İtibaren

8

5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlarla iktisadi kamu kuruluşlarının e-Defter uygulamasına geçiş zorunluluğu yoktur ancak isteğe bağlı olarak e-Defter uygulamasına geçiş yapabilirler.

 

Başvuruyu Takip Eden Ay Başından İtibaren

 

II- BELİRLENEN CİRO LİMİTLERİNİN 2024 YILINDA AŞILMASI NEDENİYLE 1 TEMMUZ 2025 TARİHİNDEN İTİBAREN E-FATURA KAPSAMINA GEÇME MECBURİYETİ:

 

 

SIRA

CİRO AŞIMINA GÖRE e- FATURA UYGULAMASINA GEÇMEK ZORUNDA OLAN MÜKELLEF GRUPLARI

e-FATURAYA GEÇME SÜRESİ

1

2024 Yılında Brüt Satış Hasılatı (Veya Satışları İle Gayrisafi İş Hasılatı) Tutarı 3 Milyon TL Ve Üzerinde Olan Mükellefler

01.07.2025

2

2024 Yılında Brüt Satış Hasılatı (Veya Satışları ile Gayrisafi İş Hasılatı) 500 Bin TL’yi Geçen Gayrimenkul ve/veya Motorlu Taşıt, İnşa, İmal, Alım, Satım veya Kiralama İşlemlerini Yapanlar İle Bu İşlemlere Aracılık Faaliyetinde Bulunan Mükellefler (Ek:RG-22/1/2022-31727)

01.07.2025

3

İnternet Üzerinden 2024 Yılında   500 Bin TL ve üzeri brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) olanlar.  (Mal veya hizmetlerin alınması, satılması, kiralanması veya dağıtımı işlemlerinin gerçekleştirilmesine aracılık etmek üzere internet ortamında başkalarına ait iktisadi ve ticari faaliyetlerin yapılmasına elektronik ticaret ortamını sağlayan gerçek ya da tüzel kişi aracı hizmet sağlayıcıları, internet ortamında gerçek ve tüzel kişilere ait gayrimenkul, motorlu araç vasıtalarının satılmasına veya kiralanmasına ilişkin ilanları yayınlayan internet sitelerinin sahipleri veya işleticileri ile internet ortamında reklamların yayınlanmasına aracılık faaliyetinde bulunan internet reklamcılığı hizmet (Değişik ibare:RG-22/1/2022-31727) aracıları ile kendilerine veya aracı hizmet sağlayıcılarına ait internet sitelerinde veya diğer her türlü elektronik ortamda mal veya hizmet satışını gerçekleştiren mükellefler.)

01.07.2025

NOT: Ciro limitine bakılmaksızın E-Faturaya geçmek zorunda olanlar ile sektörler itibariyle belirlenen ciroları aşanlardan, 01.07.2025 tarihinden itibaren E-Fatura sistemine dahil olacaklar tablolarda ayrı ayrı belirtilmiştir. Belirlenen hadlerin altında kalan mükellefler de istemeleri halinde e-Fatura uygulamasından yararlanabilecektir.


III- MUHASEBE DEFTERLERİ BAKIMINDAN 2025 YILINDA ELEKTRONİK DEFTERE GEÇME MECBURİYETİ

 
  • 1/1/2025 tarihinden (bu tarih dâhil) itibaren bilanço esasına göre defter tutmak zorunda olan mükellefler ile bu tarihten itibaren (bu tarih dâhil) ihtiyari olarak bilanço esasına göre defter tutmayı tercih eden mükellefler 1/1/2025 tarihinden (bu tarih dâhil) itibaren (Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesinin üçüncü fıkrası kapsamında kendisine özel hesap dönemi tayin edilenler 2025 yılı içinde başlayan hesap dönemi başından itibaren), 1/1/2025 tarihinden itibaren (bu tarih dâhil) yeni işe başlayan, yeniden işe başlayan, sınıf değiştiren, yeni bir mükellefiyete giren ve vergi muafiyeti kalkan mükelleflerden ihtiyari ya da zorunlu olarak bilanço esasına göre defter tutacaklar işe başlama, sınıf değiştirme, yeni mükellefiyete girme ve muaflıktan çıkma tarihinden itibaren elektronik defter uygulamasına geçmek zorundadır.
  • 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar ile iktisadi kamu kuruluşlarının e-Defter uygulamasından yararlanma zorunluluğu bulunmamakla birlikte isteğe bağlı olarak uygulamaya dâhil olabilirler.
  • 2020 ve müteakip yıllarda bağımsız denetime tabi olma şartlarını sağlayan mükellefler ise şartların sağlandığı yılı takip eden yılın başından itibaren Elektronik Defter tutacaklar.
  • Diğer taraftan, söz konusu maddeler kapsamında defter tutma yükümlülüğü bulunmayan dernek, vakıf, sendika, oda, birlik, federasyon, konfederasyon gibi mükellefler ile kurumlar vergisinden muaf olan kooperatifler ve iflas kararının devamı müddetince iflas halinde olan mükelleflerin e- Defter uygulamasına dahil olma zorunluluğu bulunmamaktadır.
  • Elektronik defter kapsamında olan mükellefler, edefter.gov.tr adresinde format ve standardı belirlenen defterlerden envanter defterini ihtiyari bir şekilde e-Defter olarak tutabilirler.
  • e-Defter uygulamasına dâhil olma zorunluluğu bulunan mükelleflere 1.1.2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere ihtiyari olarak “Envanter Defterlerini” e-Defter olarak tutabilme imkanı getirildi. Elektronik ortamda Envanter Defteri tutmaya başlama süreleri belirlendi, elektronik ortamda envanter defteri tutanlar kağıt defter tutamayacaklar.
  • e-Defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayına ait beratın alınması açılış onayı, son ayına ait beratın alınması kapanış onayı, diğer aylara ait beratların alınması ise ilgili aylara ait defterlerin noter onayı yerine geçer.
 
IV- E-İRSALİYEYE GEÇME MECBURİYETİ:

 

SIRA

E-İRSALİYE UYGULAMASINA GEÇİŞ ZORUNLULUĞU

E-İRSALİYE UYGULAMASINA BAŞLAMA TARİHİ

1

Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle EPDK'dan lisans (bayilik lisansı dahil) alan mükellefler

Şartın Sağlandığı Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

2

Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malların imal, inşa, ithalini ve ana bayi/distribütör şeklinde pazarlamasını gerçekleştiren mükellefler

Faaliyete Başladıkları Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

3

4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanunu kapsamında düzenlenen işletme ruhsatı/sertifikası sahipleri ve işletme ruhsatı/sertifikası sahipleri ile yaptıkları sözleşmeye istinaden maden üretim faaliyetinde bulunan gerçek ve tüzel kişi mükellefler.

Şartın Sağlandığı Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

4

4/4/2001 tarihli ve 4634 sayılı Şeker Kanununun 2 nci maddesinin (e) bendinde tanımına yer verilen şekerin (Beyaz şeker (standart, rafine küp ve kristal şeker), yarı beyaz şeker, rafine şeker, ham şeker ve kahverengi şeker olarak sınıflandırılan, pancar veya kamıştan üretilen kristallendirilmiş sakaroz ile nişasta kökenli izoglukoz, likid ya da kurutulmuş halde glukoz şurubu, sakaroz veya invert şeker veya her ikisinin karışımının suda çözünmesinden meydana gelen şeker çözeltisi ve invert şeker şurubu ile inülin şurubu) imalini gerçekleştiren mükellefler.

Faaliyete Başladıkları Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

5

(Değişik ibare:RG-22/1/2022-31727) Demir ve çelik (GTİP 72) ile demir veya çelikten eşyaların (GTİP 73) imali, ithali veya ihracı faaliyetinde bulunan (Değişik ibare:RG-22/1/2022-31727) mükellefler (ticari kazançları basit usulde tespit edilenler hariç).

Faaliyete Başladıkları Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

6

Tarım ve Orman Bakanlığınca gübre üretim ve tüketiminin kayıt altına alınmasına yönelik oluşturulan Gübre Takip Sistemi’ne kayıtlı kullanıcılar.

Şartın Sağlandığı Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

7

(Değişik:RG-22/1/2022-31727) e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan ve brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı); 10 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler.

Takip Eden Hesap Döneminin Yedinci Ayı Başından İtibaren

8

11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Hal Kayıt Sistemi Kapsamında Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre komisyoncu veya tüccar olarak toptan sebze ve meyve ticaretiyle iştigal eden mükellefler.

Faaliyete Başladıkları Ayı Takip Eden 4. Ayın Başından İtibaren

9

Başkanlık, yapılan analiz veya inceleme çalışmaları neticesinde riskli ya da vergiye uyum düzeyi düşük olduğu tespit edilen mükellefleri veya mükellef gruplarını, faaliyet, sektör ve ciro tutarına bağlı olmaksızın, yazılı bildirim yapmak ve geçiş hazırlıkları için en az 3 ay süre vermek suretiyle e-İrsaliye uygulamasına geçme zorunluluğu getirmeye yetkilidir. Kendisine yazılı bildirim yapılan mükelleflerin, yazılı bildirimde belirtilen süreler içinde e-İrsaliye uygulamasına dâhil olması gerekmektedir. Yazılı bildirim yapılan mükelleflerin, yazıda belirtilen süreler içinde e-İrsaliye uygulamasına dahil olması ve tüm müşterilerine e-İrsaliye düzenlemeleri gerekmektedir. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Kanunda öngörülen hükümler uygulanır.

Yazılı Bildirim Yapılan Mükelleflerin Yazıda Verilen Süre İçinde


e-İrsaliye uygulaması 509 N.lu Tebliğin “IV.3.5.” numaralı bölümünde belirtilen mükellefler dışındaki mükellefler için zorunlu bir uygulama olmayıp, uygulamaya dahil olmak isteyen mükelleflerin;
 
a) e-Fatura uygulamasına dahil olması,

b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, e-İrsaliye düzenleyebilme ve iletebilme konusunda gerekli hazırlıklarını tamamlamış olması,

c) Bu Tebliğin “V.1.” numaralı bölümünde belirtilen uygulamadan yararlanma yöntemleri ve başvuru esaslarına uygun şekilde e-İrsaliye uygulamasına dahil olmak için gerekli başvuruyu yapması,
gerekmektedir.

 

Yukarıdaki Tabloya Göre;
 
  • e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan ve 2024 yılı brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı); 10 Milyon TL ve üzeri olan mükelleflerin, 01.07.2025 tarihinden itibaren, 
  • 2025 Yılında belirtilen sektörlerde faaliyete başlayanlar ile belirtilen şartlara yıl içinde haiz olanlar, faaliyete başlama veya şartın sağlandığı ayı takip eden dördüncü ayın başından itibaren,
 
e-İrsaliye kullanma zorunluluğu kapsamına girecektir.


V- 2025 YILI E-ARŞİV FATURA KULLANMA MECBURİYETİ:

e-Arşiv Fatura uygulamasına kayıtlı mükelleflerin, 509 No.lu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, E-Fatura uygulamasına kayıtlı mükelleflere gerçekleştirmiş olduğu mal satışları ile hizmet ifalarında faturayı e-Fatura olarak, e-Fatura uygulamasına kayıtlı olmayan vergi mükellefleri ile vergi mükellefi olmayanlara gerçekleştirmiş olduğu mal satışları ile hizmet ifalarında ise faturayı e-Arşiv Fatura olarak düzenlemeleri zorunludur. Aşağıda belirlenen tutar ve üzerinde mal teslimi veya hizmet ifalarında e-arşiv fatura düzenlenmesi zorunludur.
 

E-Arşiv Fatura Düzenlenecek Mükellef ve Nihai Tüketici Grubu

2025 Yılında E-Arşiv Fatura Alt Limiti (Vergiler Dahil)

Vergi Mükelleflerine Düzenlenecek

9.900 TL

Nihai Tüketicilere Düzenlenecek

3.000 TL

 

e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil olmayan mükelleflerce nihai tüketicilere düzenleyecekleri faturaların 1/1/2025 ila 31/12/2025 tarihleri arasında vergiler dahil toplam tutarının 3 Bin TL’yi aşması halinde, 1/1/2026 tarihinden itibaren ise tutarına bakılmaksızın e-Arşiv Fatura olarak düzenlenmesi zorunludur. Vergi mükelleflerine düzenlenecek faturalarda ise limit 9.900 TL dir. Bu tutar 2024 yılında 5 Bin TL (vergi mükelleflerine düzenlenenler açısından 6.900 TL) olarak uygulanıyordu.
 
Satıcı ve alıcının her ikisinin de e-Fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcılar olması halinde, bunlar arasında düzenlenen faturaların tamamının e-Fatura olması gerekmektedir.
 
Aynı günde aynı kişilere düzenlenen faturalar topluca birlikte değerlendirilecek olup,
faturaların vergi dâhil tutar toplamının belirtilen tutarı aşması halinde, söz konusu faturaların e-Arşiv Fatura olarak düzenlenmesi ve alınması zorunluluğu bulunmaktadır.
 
NOT: 483 SN VUK Genel Tebliği Madde 6’da belirtilen ÖKC kullanımından muafiyeti şartlarını sağlayarak ÖKC kullanımından muaf olan ve e-arşiv fatura uygulamasına dahil olan mükelleflerin; Kanunun 232’nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen, işlemin gerçekleştiği yıla ait, fatura düzenleme zorunluluğuna ilişkin tutarı aşmayan perakende mal ve hizmet satışlarında düzenlenecek e-arşiv faturalarında müşterinin adı bölümüne “Nihai Tüketici” açıklaması ile düzenlenmesi halinde perakende satış fişi veya ödeme kaydedici cihaz fişi yerine kullanılabilmesine imkan verilmiştir.


VI- MUHASEBEYLE İLGİLİ OLMAYAN TİCARİ DEFTERLERİN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULMASI:

14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ, 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Tebliğ kapsamındaki ticari defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, tutulması, saklanması ve ibrazına ilişkin işlemlerin gerçekleştirilebilmesi amacıyla Bakanlığımızca Elektronik Ticari Defter Sistemi (ETDS) hazırlanmış olup Tebliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte ETDS, etds.ticaret.gov.tr adresinde faaliyete geçecektir.

14 Şubat 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan düzenlemeye göre, bir kısım şirketlere ve yeni kurulacak şirketlere ticari defterleri (Pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri, genel kurul toplantı ve müzakere defteri) elektronik ortamda tutma zorunluluğu getirildi.

 

Şirket türleri itibariyle, elektronik ortamda tutulması gereken Ticari Defterler;

 

GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERİ

PAY DEFTERİ

YÖNETİM KURULU KARAR DEFTERİ

MÜDÜRLER KURULU KARAR DEFTERİ

KOLL ŞT

X

 

 

 

ADİ KOMANDİK ŞT

X

 

 

 

ANONİM ŞİRKET

X

X

X

 

SERMAYESİ PAYLARA BÖLÜNMÜŞ KOMANDİK ŞT

X

X

X

 

KOOPERATİFLER

X

X

X

 

LİMİTED ŞİRKETLER (*)

X

X

 

X

(*) Limited şirketler ayrıca ihtiyari olarak Müdürler Kurulu Karar Defteri tutabilir ancak bu defteri tutmuyorsa müdürler kurulu kararlarını Genel Kurul Toplantı ve Müzakere Defteri içerisinde tutar

 

Resmi Gazete'de yayımlanan, İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğe göre,
  • 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketler (Kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler ile kooperatifleri) ile,
  • Anonim ve limited şirketlerin sermayelerini yeni asgari tutarlara yükseltmelerine ve kuruluşu ve esas sözleşme değişikliği izne tabi A.Ş.'lerin belirlenmesine ilişkin tebliğde (5/1.mad.) sayılan A.Ş.'ler (Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketler) bu yükümlülük kapsamında bulunuyor. (1 Temmuz 2025'ten itibaren başlayacaktır.)
  • Yukarıda iki madde halinde belirtilen şirketlerin dışında kalan şirketler ise ihtiyari olarak bu tebliğ kapsamındaki defterlerini elektronik ortamda tutabilecekler. Bu durumda ise defterlerin tamamını elektronik ortamda tutmaları gerekecektir.
  • Tebliğ hükümleri uyarınca defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler, her ne sebeple olursa olsun söz konusu defterlerini yeniden fiziki ortamda tutamaz.
  • Elektronik ortamda tutulan defterler için açılış ve kapanış onayı aranmaz.

ELEKTRONİK TİCARİ DEFTER TUTMA MECBURİYETİNİN BAŞLAMASI

 

 

ELEKTRONİK ORTAMDA TİCARİ DEFTER TUTMASI GEREKEN ŞİRKETİN TÜRÜ

TİCARİ DEFTERLERİN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTMA MECBURİYETİNİN BAŞLANGICI

Kuruluşu Ticaret Siciline Tescil Edilen; Kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler ile kooperatifleri

 

1.01.2026

1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren; Anonim ve limited şirketlerin sermayelerini yeni asgari tutarlara yükseltmeleri durumunda

 

2 Ay İçinde

Kuruluşu ve esas sözleşme değişikliği izne tabi A.Ş.'lerin belirlenmesine ilişkin tebliğde (5/1.mad.) sayılan A.Ş.'ler (Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketler)

1.07.2025

Yukarıda iki madde halinde belirtilen şirketlerin dışında kalan şirketler ise ihtiyari olarak bu tebliğ kapsamındaki defterlerini elektronik ortamda tutabilecekler. Bu durumda ise defterlerin tamamını elektronik ortamda tutmaları gerekecektir.

2 Ay İçinde

  • Fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç iki ay içinde Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırır. 
 
Uygulama, 1 Temmuz 2025'ten itibaren başlayacaktır. Buna göre;

  • Kuruluşundan itibaren defterlerini elektronik ortamda tutacak şirketlerde defterler, şirketin ticaret siciline tescili ile birlikte eş zamanlı olarak Sistemde oluşturularak aktif hale getirilir.
  • Fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç iki ay içinde Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırır.
  • Defterlerini ihtiyari olarak elektronik ortamda tutmak isteyen şirketler Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla, kararın alındığı hesap dönemi içinde notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırır. Kapanış onayının ilgili hesap dönemi içinde yaptırılmaması halinde, sonraki hesap dönemlerinde elektronik deftere geçiş amacıyla kapanış onayının yaptırılabilmesi ancak aynı hesap döneminde alınacak yeni bir kararla mümkün olur.
  • Kapanış onayında noter, kapanışın elektronik deftere geçiş amacıyla yapıldığı bilgisiyle işlemin yapıldığı tarih ve sayıyı fiziki deftere şerh olarak işler. Kullanıcı bilgileri ile defter kapanış bilgilerinin noter tarafından Sisteme tanımlanmasıyla birlikte defterler Sistemde oluşturularak aktif hale getirilir.

 

 Soru-Cevaplar :

 

Kuruluş ve esas sözleşme değişikliği Ticaret Bakanlığı iznine tabi olan şirketlerin elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğünün başlangıcı 01/07/2025 tarihi olarak belirlenmiştir. 01/07/2025 tarihinden sonra Bakanlık iznine tabi olarak kurulan bir şirketin defterleri ETDS’de mi oluşturulacaktır?
 
Evet, 01/07/2025 tarihinden sonra Ticaret Bakanlığı iznine tabi olarak kurulan şirketler ticaret siciline tescilleriyle birlikte defterlerini elektronik ortamda tutmakla yükümlü durumdadır. Bu şirketlerde defterler, şirketin ticaret siciline tescili ile birlikte eş zamanlı olarak ETDS’de oluşturularak aktif hale getirilir.
 
Fiziki ortamda defterlerini tutmakta iken defterlerini elektronik ortamda tutma yükümlülüğü kapsamına giren veya ihtiyari olarak defterlerini elektronik ortamda tutmak isteyen şirketler sisteme ilk geçişlerinde sistem kullanıcısını noter yerine ticaret sicili müdürlüğünde belirleyebilir mi?
 
Hayır. Önceden defterlerini fiziki ortamda tutmakta iken zorunlu veya ihtiyari olarak defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayacak olan şirketin sistem kullanıcısını noterde belirlemesi gerekmektedir. Çünkü bu şirketler yönünden var olan ve o güne kadar tutulmuş olan ticari defterlerin noterce kapanış onayının gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Elektronik ortamda defter tutmaya başladıktan sonra sistem kullanıcısında yapılacak sonraki değişiklikler ise noterde veya ticaret sicili müdürlüğünde gerçekleştirilebilir.
 
Fiziki ortamda defter tutarken sonradan ihtiyari veya zorunlu olarak defterlerini elektronik ortamda tutacak şirketler, ETDS’ye dahil olmadan önce ne tür hazırlık işlemleri yapılmalıdır?
 
Şirketlerin, 14/02/2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ’in ekinde yer alan belge (Ek-1) (https://resmigazete.gov.tr/eskiler/2025/02/20250214-7-1.pdf) hazırlaması ve bu belgeyle birlikte fiziki defterlerinin kapanışı ve sistem kullanıcısının tanımlanması için notere başvurmaları gerekmektedir.
 
Defterlerini fiziki olarak tutan şirketler, ETDS’ye geçmeden önce bu defterler bakımından kapanış onayı yaptıracak mıdır?
 
Fiziki defter kullanan şirketler, elektronik deftere geçmek için noter aracılığıyla fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırır. Kapanış işlemi, yükümlülüğün başladığı tarihten itibaren 2 ay içinde, ihtiyari geçişte ise kararın alındığı hesap dönemi içinde yapılmalıdır.
 
 
KAYNAKÇA:
 

Ekli Dosyalar

311 kişi tarafından görüntülenmiştir.

© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.