MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

BBDAS/2024-73-Elektronik Defter Uygulamasında Yapılan Değişiklikler

Tarih  : 22.05.2024

Sayı    : BBDAS/2024-73

Konu :  Elektronik Defter Uygulamasında Yapılan Değişiklikler

 

21 Mayıs 2024 tarih 32552 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No:1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:4)” ile; elektronik defter uygulamalarına ilişkin önemli değişiklikler yapılmış olup, yapılan değişikliklere aşağıda başlıklar halinde yer verilmiştir.
 
  • 1- Bazı Tanımlarda Değişiklik Yapılmıştır:
 
Elektronik Defter Genel Tebliğinin (4.3.3) bölümünde; “e-Defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayına ait beratın alınması açılış onayı, son ayına ait beratın alınması kapanış onayı, diğer aylara ait beratların alınması ise ilgili aylara ait defterlerin noter onayı yerine geçer” hükmü yer aldığından, vergi uygulamaları bakımından onay tarihleri ve tanımlar önem arz etmektedir.
 
Açılış Onayı: Hesap döneminin ilk ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter beratını,
 
Elektronik Defter: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa ve/veya Türk Ticaret Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde yer alması gereken bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar bütününü,
 
Elektronik Defter Beratı: Bu Tebliğde yer alan esaslar çerçevesinde, elektronik ortamda oluşturulan defterlere ilişkin olarak, Başkanlık tarafından belirlenen standartlara uygun bilgileri içeren ve Başkanlık Mali Mührü ile onaylanmış elektronik dosyayı,
 
Elektronik Defter Uygulaması: Başkanlık ve Genel Müdürlük tarafından belirlenen format ve standartlara uygun olarak oluşturulan elektronik defterlere ilişkin onay süreçlerinin yerine getirilmesi amacı ile hazırlanan www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan uygulamayı,
 
Elektronik Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan, elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,
 
Kapanış Onayı: Hesap döneminin son ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter beratını,
 
  • 2- E­-Defter Uygulamasına Dahil Olduktan Sonra Veya Dahil Olmak Zorundayken İşi Bırakıp Yeniden Mükellef Olan Gerçek Kişilerin Durumu:
 
Bu Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dâhil olduktan sonra veya dâhil olmak zorundayken işi bırakıp daha sonra yeniden mükellefiyet tesis ettiren gerçek kişi mükellefler, bilanço esasına göre defter tutma yükümlülüğünün bulunması halinde, işe başladıkları tarih itibarıyla e-Defter uygulamasına geçmek zorundadır.
 
  • 3- E-Defter Uygulamasına Dahil Olduktan Sonra Veya Dahil Olmak Zorundayken İşi Bırakan Gerçek Kişilerin Ticaret Şirketine Dönüşmesi Durumu:
 
Bu Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dâhil olan veya dâhil olmak zorunda olan bir gerçek kişi mükellefin ticaret şirketine dönüşmesi halinde, yeni kurulan ticaret şirketi de e-Defter uygulamasına dâhil olmak zorundadır. Uygulamaya dâhil olma süresi hiçbir koşulda işlemin ticaret siciline tescil tarihini takip eden ayın başından itibaren 3 ayı geçemez.
 
  • 4-Haklarında İflas Kararı Verilen Veya İflas Kararı Kaldırılan Mükelleflerin e-Defter Kullanma Durumu:
 
Haklarında iflas kararı verilen mükelleflerin e-Defter hesapları, iflas idaresi/dairesinin talebine istinaden kapatılabilir. e-Defter hesapları kapatılan mükelleflerin defterleri kağıt ortamında tutulmaya devam edilir. İflas kararının kaldırılması halinde söz konusu mükellefler yeniden e-Defter uygulamasına geçmek zorundadır. Bu durumda uygulamaya geçme süresi hiçbir koşulda işlemin ticaret siciline tescil tarihini takip eden ayın başından itibaren 3 ayı geçemez.
 
  • 5-E-Defter Uygulama Zorunluluğu Kapsamında Olmasına Rağmen Uygulamaya Dahil Olmayan Mükelleflerin Durumu:
 
e-Defter uygulamasına dâhil olmak zorunda olmasına rağmen uygulamaya dâhil olmayan mükelleflerin e-Defter hesapları, zorunluluğun başladığı tarih itibarıyla Başkanlık tarafından re’sen açılır ve durum mükellefe bildirilir. Bu bildirimin yapılmamış olması mükellefin e-Defter uygulamasına dâhil olma zorunluluğunu ortadan kaldırmaz. Bu mükellefler, e-Defter uygulamasına dâhil olmaları gereken tarihten itibaren kağıt ortamında defter tutamazlar, kağıt ortamında tuttukları defterler hiç tutulmamış sayılır.
 
Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla (21 Mayıs 2024) e-Defter uygulamasına dâhil olmak zorunda olmasına rağmen uygulamaya dahil olmayan mükelleflerin e-Defter hesapları, Başkanlık tarafından mükelleflere yapılan bildirim tarihini takip eden ay başından geçerli olmak üzere re’sen açılır ve bu durum mükellefe bildirilir. Söz konusu mükellefler, bahse konu ay başından itibaren kağıt ortamında defter tutamazlar, kağıt ortamında tuttukları defterler hiç tutulmamış sayılır. 
 
  • 6- E-Defter Uygulamasına Dahil Olacaklar, Dahil Olmaları Gereken Aydan İtibaren Kağıt Ortamında Defter Tutamayacaklar:
 
Bu Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dâhil olanlar, edefter.gov.tr adresinde duyurulan format ve standartlara uygun olarak aylık dönemler itibarıyla e-Defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır. Bu Tebliğ kapsamında e-Defter uygulamasına dahil olan mükellefler dahil (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) olmaları gereken aydan itibaren söz konusu defterlerini kâğıt ortamında tutamazlar. Bu mükelleflerin kağıt ortamında tuttukları defterler hiç tutulmamış sayılır.
 
  • 7- E-Defter Oluşturma Ve Berat Yükleme Süreleri Yeniden Belirlendi:
 
Uygulamadan yararlananlar aylık dönemler halinde oluşturacakları e-Defter ve berat dosyalarını, aşağıda belirtilen sürelerde oluşturmak, NES veya Mali Mühürle zaman damgalı imzalamak/onaylamak ve berat dosyaları e-Defter uygulamasına yüklemek suretiyle Başkanlıkça onaylı halini almak zorundadırlar:
 
1-Defter ve berat dosyalarının ilgili olduğu ayı takip eden (Değişik ibare: RG-21/5/2024-32552) dördüncü ayın 10 uncu günü sonuna kadar,
 
2-Hesap dönemlerinin son ayına ait defter ve berat dosyaları, gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verildiği (Değişik ibare: RG- 21/5/2024-32552) ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar.
 
3-Dileyen mükellefler, her hesap dönemine ilişkin ilk ayda (hesap dönemi içinde işe başlayanlarda işe başlanılan ayda), tercihlerini e-Defter uygulaması aracılığıyla elektronik ortamda bildirmeleri şartıyla, her bir geçici vergi döneminin aylarına ait e-Defter ve berat dosyalarını her ay için ayrı ayrı olmak üzere, ilgili olduğu geçici vergi dönemine ilişkin geçici vergi beyannamesinin verileceği (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar ((Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) hesap döneminin üçüncü geçici vergi dönemini takip eden üç ayına ilişkin ayların defter ve berat dosyalarının gelir vergisi mükelleflerinde gelir vergisi beyannamesinin verileceği (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar, kurumlar vergisi mükelleflerinde ise kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) ayı takip eden ayın 10 uncu günü sonuna kadar) oluşturma, NES veya Mali Mühürle imzalama/onaylama ve berat dosyalarını e-Defter uygulamasına yükleyerek Başkanlıkça onaylı halini alma imkânından da yararlanabilirler. Tercihlerini bu bentte belirtilen süre içinde bildirmeyen mükellefler hakkında bu fıkranın 1 ve 2 numaralı bentlerinde belirtilen tarihler esas alınır. Ayrıca yapılan tercih, tercih bildirim süresi içinde yapılan değişiklikler hariç olmak üzere, müteakip hesap dönemlerine ait tüm aylar için geçerlidir. Tercihini geçici vergi dönemi bazında yapan mükelleflerden, defter ve berat dosyalarına ilişkin işlemlerini belirtilen sürede gerçekleştirmeyenler hakkında cezai müeyyidelerin tayininde her bir ay, ayrı ayrı dikkate alınır.
 
Bu fıkrada yer alan açıklamalar çerçevesinde defter ve berat dosyalarını oluşturma, NES veya Mali Mühürle imzalama/onaylama ve Başkanlık onaylı berat dosyalarını alma süreleri aşağıdaki tabloda belirtilmektedir. (Ek cümle:RG-21/5/2024-32552)11 Özel hesap dönemini kullanan mükellefler, tabloda yer alan bilgileri, hesap dönemlerinin başlangıç ve bitiş aylarına uygun olarak dikkate alacaklardır.
 
2024/1 dönemi için oluşturulacak e-Defterlerden başlamak ve bu dönem ile bu dönemi takip eden dönemlere uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir. 

Dönem

Aylık Yükleme Tercihinde
Bulunulması Halinde

Geçici Vergi
Dönemleri Bazında
Yükleme Tercihinde
Bulunulması Halinde

Ocak

Mayıs ayının 10'uncu gün sonu



Ocak-Şubat-Mart

Haziran ayının 10'uncu gün sonu

Şubat

Haziran ayının 10'uncu gün sonu

Mart

Temmuz ayının 10'uncu gün sonu

Nisan

Ağustos ayının 10'uncu gün sonu



Nisan-Mayıs-Haziran

Eylül  ayının   10'uncu

gün sonu

Mayıs

Eylül ayının 10'uncu gün sonu

Haziran

Ekim ayının 10'uncu gün sonu

Temmuz

Kasım ayının 10'uncu gün sonu



Temmuz-Ağustos-Eylül

Aralık ayının   10'uncu

gün sonu

Ağustos

Aralık ayının 10'uncu gün sonu

Eylül

Ocak ayının 10'uncu gün sonu

Ekim

Şubat ayının 10'uncu gün sonu





Ekim-Kasım-Aralık

Gelir veya kurumlar vergisi beyannamelerinin verileceği ayı izleyen ayın  10'uncu günü

sonuna kadar.

Kasım

Mart ayının 10'uncu gün sonu

Aralık

Gelir veya  kurumlar vergisi beyannamelerinin  verileceği ayı izleyen ayın 10'uncu günü sonuna kadar.

 
  • 8- e-Defterlerin “İkincil Kopyalarının” Bildirilmesine Yönelik Yapılan Değişiklik:
 
Tebliğin “4.4. e-Defter Dosyaları, Berat Dosyaları ve Muhasebe Fişlerinin Muhafaza ve İbrazı” başlıklı bölümünün 4.4.1 numaralı fıkrasının (e) bendinin ilk cümlesinde yer alan “ikincil” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, son cümlesinde yer alan “ikincil kopyalarının” ibaresi “kopyaların” şeklinde değiştirilmiş ve (g) bendinde yer alan “ikincil” ibareleri yürürlükten kaldırılmıştır.
 
Yapılan değişiklik sonrasında da; kopyaların hala Gelir İdaresi Başkanlığı sistemlerine yüklenmesi gerekmekte olup, kopyaların Berat yükleme süresi içinde mi, yoksa önceden olduğu gibi 15 gün sonra mı yükleneceği konusu tartışmalı hale gelmiştir. Konuya ilişkin Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından bir açıklama ya da, değişiklik öncesi ikincil kopyaların verilme usul ve esaslarının belirlendiği “E-Defter Saklama Kullanıcı Kılavuzu” nda uygulamaya yön verecek şekilde güncelleme yapması beklenilmektedir.
 
Değişiklik öncesinde, aşağıda yer verilen Tebliğin 4.4.1.(e) bendinde yer alan;
 
e-Defter ve beratların teknik yeterliğe sahip ve Başkanlıktan bu hususta saklama izni verilen özel entegratörlerin bilgi işlem sistemlerinde muhafaza usulü ile muhafaza edilmesi sürecinde e-Defter uygulamasına dâhil olan mükellefler ve özel entegratörler tarafından uyulması gereken genel, gizlilik ve güvenliğe ilişkin usul ve esaslar, Başkanlık tarafından hazırlanarak edefter.gov.tr adresinde yayımlanan “e-Defter Saklama Kılavuzu”nda açıklanır”
 
Şeklindeki belirlemeye dayanılarak, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından çıkarılan 9 Ekim 2020 tarihli “E-Defter Saklama Kullanıcı Kılavuzu” nda yapılan belirlemelere istinaden; e-Defter dosyaları ile bunlara ilişkin berat dosyalarının ikincil kopyalarının Gelir İdaresi Başkanlığı’nın bilgi işlem sistemlerinde saklanmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenmişti.
 
Kılavuzun; “4. E-Defter Ve Berat Dosyalarının Gib Sistemlerine Aktarım Zamanı” başlıklı 4. Bölümünde;
 
“2021 yılı aylık veya 3 aylık (geçici vergi dönemleri bazında) olarak berat dosyası yükleyenler için e-Defter ve berat dosyalarının ikincil kopyalarının saklanmak üzere Başkanlığımızın bilgi işlem sistemlerine aktarım zamanı; e-Defterlerin oluşturulması, imzalanması ve bunlara ait berat dosyalarının e-Defter uygulamasına yükleme süresinin son gününü takip eden onbeşinci günün sonuna kadar belirlenmiş olup, dönemler bazında aktarım zamanları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir. Ancak Başkanlığımızca yayımlanacak sirküler ile eDefterlerin oluşturulması, imzalanması ve bunlara ait berat dosyalarının e-Defter uygulamasına yükleme sürelerinin uzatılması durumunda aktarım zamanın hesabında, ilgili sirkülerde belirlenen tarihi izleyen 15 inci günün sonu (resmi tatile denk geldiği durumlarda tatil bitimini izleyen ilk iş günü sonu) aktarım zamanının sonu olarak dikkate alınacaktır.”
 
Denilmektedir.
 
Sonuç olarak, yapılan düzenlemede sadece “ikincil kopyaları” ibaresinin “ikincil” ibareleri kaldırılmış olup, kopyaların bundan böyle yine aynı şekilde verilmeye devam edilip edilmeyeceği veya e-defter berat yükleme süresi içinde mi yüklenileceği hususunda tereddüt oluşmakta olup, konuyla ilgili Gelir İdaresi Başkanlığının bir açıklama yapması, ya da E-Defter Saklama Kullanıcı Kılavuzu” nu güncellemesi beklenilecektir.

e) e-Defter dosyaları ile bunlara ilişkin berat dosyalarının (Mülga ibare:RG-21/5/2024-32552) kopyalarının, gizliliği ve güvenliği sağlanacak şekilde e-Defter saklama hizmeti yönünden teknik (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) yeterliğe sahip ve Başkanlıktan bu hususta izin alan özel entegratörlerin bilgi işlem sistemlerinde ya da Başkanlığın bilgi işlem sistemlerinde 1/1/2020 tarihinden itibaren asgari 10 yıl süre ile muhafaza edilmesi zorunludur. e-Defter ve beratların teknik yeterliğe sahip ve Başkanlıktan bu hususta saklama izni verilen özel entegratörlerin bilgi işlem sistemlerinde muhafaza usulü ile muhafaza edilmesi sürecinde e-Defter uygulamasına dâhil olan mükellefler ve özel entegratörler tarafından uyulması gereken genel, gizlilik ve güvenliğe ilişkin usul ve esaslar, Başkanlık tarafından hazırlanarak edefter.gov.tr adresinde yayımlanan “e-Defter Saklama Kılavuzu”nda açıklanır. e-Defter ve berat dosyalarına ait (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) kopyaların bu fıkra uyarınca muhafazası için gerekli yükleme işlemlerinde bu Tebliğin (4.3.4) numaralı fıkrasında belirtilen süreler dikkate alınır.

g) e-Defter ve berat dosyalarının (Mülga ibare:RG-21/5/2024-32552) kopyalarının muhafaza işleminin Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerin ya da Başkanlığın bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edilmesi, mükellefin asıl e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan kaldırmaz. Bu çerçevede e-Defter ve berat dosyalarının yetkili makamlara ibrazı öncelikle ilgili mükelleften yazılı olarak istenecektir. İlgili mükellef tarafından e-Defter dosyaları ile beratlarının yazılı talebe rağmen yetkili makamlara ibraz edilmediğinin veya edilemediğinin tevsikini müteakip, saklama hizmetini veren özel entegratörden Başkanlık aracılığı ile ya da muhafaza işleminin Başkanlık sistemlerinde yapılması halinde ise Başkanlıktan, resmi yazılı talepte bulunularak ilgili e-Defter ve berat dosyalarının (Mülga ibare:RG-21/5/2024-32552) kopyalarının ibrazı istenebilecektir. Bu suretle Başkanlık aracılığı ile özel entegratörden e-Defter dosyaları ve beratlarının ibrazı talep edildiğinde, ilgili özel entegratör ivedilikle (her hal ve şartta talebin tebliğ tarihinden itibaren 15 günlük süreyi aşmayacak şekilde) Başkanlığa talep edilen e-Defter ve berat dosyalarını ibraz etmek mecburiyetindedir. e-Defter ve berat dosyalarının saklama hizmeti verme konusunda Başkanlıktan izin alan özel entegratörlerin listesi edefter.gov.tr adresinde Başkanlık tarafından yayımlanır.
   
  • 9- Mücbir Sebep Durumlarında e-Defter Zayi Belgesi Başvuru Şekli ve Süresi:
 
Aynı Tebliğin “7. Diğer Hususlar” başlıklı bölümünün 7.1. numaralı fıkrasında yapılan değişiklikle, Vergi Usul Kanununda yer alan "Mücbir Sebep" halleri nedeniyle e-Defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat dosyalarının muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan temin edilemediği durumlarda, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte 30 gün içinde (değişmeden önce bu süre 15 gündü) ticari işletmesinin bulunduğu yerin yetkili mahkemesine başvurarak zayi belgesi verilmesini talep etmeleri gerekecek olup, değişen madde metni aşağıdaki gibidir.
 
“e-Defter tutanlar, Vergi Usul Kanununda belirtilen “Mücbir Sebep” halleri nedeniyle e-Defter veya beratlarına ait kayıtlarının bozulması, silinmesi, zarar görmesi veya işlem görememesi ve e-Defter ve berat (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) dosyalarının, muhafaza edildiği e-Defter saklama hizmeti veren özel entegratör kuruluşlardan veya Başkanlıktan (Mülga ibare:RG-21/5/2024-32552) temin edilemediği hallerde, söz konusu durumların öğrenilmesinden itibaren tevsik edici bilgi ve belgeleri ile birlikte (Değişik ibare:RG-21/5/2024-32552) 30 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yetkili mahkemesine başvurarak kendisine bir zayi belgesi verilmesini istemelidir. Mahkemeden zayi belgesinin temin edilmesini müteakip, zayi belgesi ile birlikte durumun Başkanlığa yazılı olarak bildirilmesi ve Başkanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin (talep edilecek bilgi ve belgeler e-Defter Uygulama Kılavuzunda açıklanır) ibraz edilmesi halinde, mükelleflerin zayi olan e-Defter kayıtlarının yeniden oluşturulması ve bunlara ait yeni oluşturulan e-Defter ve berat dosyalarının e-Defter uygulaması aracılığı ile Başkanlık sistemine yeniden yüklenmesi için Başkanlık tarafından yazılı izin verilir.”
 
Değişiklik Öncesi İkincil Kopyaların Yüklenmesine İlişkin Usul ve Esasların Belirlendiği "E-Defter Saklama Kullanıcı Kılavuzuna" Ulaşmak İçin TIKLAYINIZ

Güncellenen E-Defter Uygulama Kılavuzuna Ulaşmak İçin TIKLAYINIZ

Saygılarımızla.
 
                   BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.

822 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2024 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.