Tarih : 13.08.2024
Sayı : BBDAS/2024-119
Konu : Tahsilat Genel Tebliği İle Yapılan Değişiklikler
- 1 inci maddesiyle; vergi inceleme raporunun vergi dairesine intikal etmesinden sonra 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 13 üncü maddesinin (1) numaralı bendine göre ihtiyati haciz kararı alınamayacağına yönelik 12.11.2022 tarihli ve 32011 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 27.05.2022 tarihli ve Esas No:2021/6, Karar No:2022/2 sayılı kararı dikkate alınarak uygulamaya yön verecek açıklamalar yapılmıştır.
- 2 nci maddesiyle; 02.07.2018 tarihli ve 700 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesiyle 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesinde yer alan “kararname” ibarelerinin madde metninden çıkarılmasına ilişkin değişiklik Tebliğde yerine işlenmiştir.
- 3 üncü ve 4 üncü maddeleriyle; 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesinin Hazine ve Maliye Bakanına vermiş olduğu yetki çerçevesinde,
- Madde kapsamında vadesi geçmiş borç türü olarak, Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerince tahsil edilen tüm amme alacaklarının dâhil edilmesine,
- 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamına giren kurumların muhasebe birimlerince aranılması gereken vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgenin harcama birimlerince de aranılabileceği ve harcama birimlerince belgenin aranılması halinde geçerlilik süresi de dikkate alınarak bu belgeye göre muhasebe birimlerince ödeme yapılabileceğine,
yönelik düzenlemeler yapılmıştır.
- 5 inci maddesiyle; vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge aramadan ödeme veya işlem yapanlara 2023 ve 2024 yıllarında uygulanacak idari para cezaları Tebliğin ilgili yerine işlenmiştir.
- 6 ncı maddesiyle tecil faizinin, 7 nci maddesiyle ise gecikme zammının tarihsel olarak uygulanan oranları Tebliğin ilgili yerine işlenmiştir.
- 8 inci, 10 uncu ve 12 nci maddeleriyle; 6183 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin beşinci fıkrasının Anayasa Mahkemesinin 21.04.2022 tarihli ve Esas No:2021/119, Karar No:2022/48 sayılı kararıyla iptal edilmesi sonucu ödeme emirlerine karşı açılan davalarda haksız çıkma zammı alınmayacağına ilişkin açıklamalar Tebliğin ilgili bölümlerinde yapılmıştır.
- 9 uncu maddesiyle; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 27 nci maddesinde 6352 sayılı Kanunla yapılan değişikliğe uygun şekilde Tebliğde düzeltme yapılmıştır.
- 11 inci maddesiyle; 6183 sayılı Kanunun 78 inci maddesinde 7491 sayılı Kanunla yapılan ve haciz zaptının elektronik ortamda düzenlenebileceğine ilişkin değişikliğe dair açıklamalara yer verilmiştir.
- 13 üncü maddesiyle; 6183 sayılı Kanuna göre gayrimenkul satışında yetkili satış komisyonuna, gayrimenkul satışını gayrimenkulün bulunduğu yerde veya vergi dairesi başkanlığının/defterdarlığın satış mahallinde yapmaya yetki verilmesi sağlanmıştır.
- 14 üncü maddesiyle; 6183 sayılı Kanunun 93 üncü maddesinin Hazine ve Maliye Bakanlığına verdiği yetki kapsamında, bu Kanuna göre satışı yapılacak gayrimenkullerin ilanına ilişkin kriterler günümüz koşulları da dikkate alınarak yeniden belirlenmiş,
- 15 inci maddesiyle de bu düzenlemeye paralel olarak Tebliğde değişiklik yapılmıştır.
- 16 ncı maddesiyle; 6183 sayılı Kanunun geçici 8 inci maddesinde 7491 sayılı Kanunla yapılan değişikliğe paralel olarak düzenleme yapılmıştır.
- 1- Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu Kararı’na Göre “Teminat İstenmesi Gereken Durumların Varlığı Halinde” İhtiyati Haciz Uygulamasına Yönelik Yeni Usul ve Esaslar Belirlendi:
Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No: 1’in Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “II. İhtiyati Haciz” başlıklı bölümünün (7) numaralı alt bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“6183 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin (1) numaralı bendi kapsamında ihtiyati haciz tatbik edilebilmesi için, vergi incelemesine yetkili memurlarca anılan Kanunun 9 uncu maddesinde sayılan hallere temas eden bir amme alacağının salınması amacıyla gerekli işlemlere başlanılarak yapılan ilk hesaplamalara göre teminat altına alınacak alacak konusunda bir tutarın belirlenmesi ve teminat alınması yönünde bu kişilerin talepte bulunması gerekmektedir. 12/11/2022 tarihli ve 32011 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulunun 27/5/2022 tarihli ve Esas No:2021/6, Karar No:2022/2 sayılı kararı nedeniyle vergi incelemesi tamamlanarak vergi inceleme raporunun vergi dairesine intikal etmesinden sonra maddenin bu bendine göre ihtiyati haciz kararı alınması mümkün bulunmamaktadır. Ancak, vergi inceleme raporunun vergi dairesine intikalinden sonra 6183 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde yer alan diğer gerekçelerden herhangi birinin bulunması halinde ihtiyati haciz tatbik edilebileceği tabiidir.”
Bu değişikliğe göre; vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından yapılmakta olan vergi incelemesi sırasında, Kanun’un 9’ uncu maddesinde sayılan ve teminat istenmesini gerektiren bir durumun tespit edilmesi ve güvence altına alınması gereken tutarın tespiti ve bu tutara karşılık teminat istenmesine yönelik talep olması halinde ihtiyati haciz uygulanabilecek.
Vergi inceleme raporunun vergi dairesine intikal etmesinden sonra maddenin bu bendine göre, sadece teminat istenmesini gerektiren durumun varlığı ileri sürülerek ihtiyati haciz kararı alınması mümkün olamayacak. Ancak, Kanun’un 13 üncü maddesinde sayılan diğer ihtiyati haciz sebeplerinin olması durumunda ihtiyati haciz uygulanabilecek. Söz konusu değişiklik, Tebliğin yazımı tarihi olan 13 Ağustos 2024 tarihinden itibaren geçerli olacak.
- 2- Kanunun 22/A Maddesine Göre Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler Kapsamında Dikkate Alınacak Amme Alacaklarının Kapsamı Genişletildi:
Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (4/i) numaralı alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“i) Tür olarak; Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerince tahsil edilen tüm amme alacakları,”
6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamına girecek amme alacaklarını tür, tutar ve işlemler itibarıyla topluca veya ayrı ayrı tespit etmeye, zorunluluk getirilen işlemlerde hangi hallerde bu zorunluluğun aranılmayacağını belirlemeye Maliye Bakanı yetkili kılınmıştır.
Bu değişiklik öncesi alt bent aşağıdaki gibi olup, bu kapsamda dikkate alınacak amme alacakları tek tek belirlenmişti. Yapılan yeni düzenlemeye göre 13 Ağustos 2024 tarihinden itibaren amme alacağı ödenmeden yapılmayacak işlemlerde dikkate alınacak amme alacaklarında vergi türleri kaldırılarak, Bakanlığa bağlı tahsil dairelerince tahsil edilen tüm amme alacakları esas alınacaktır.
i) Tür olarak; yıllık gelir, yıllık kurumlar, katma değer, özel tüketim, özel iletişim, motorlu taşıtlar, şans oyunları, damga, banka ve sigorta muameleleri vergileri, gelir ve kurumlar vergisine ilişkin tevkifatlar ve geçici vergiler ile harçlar ve bu alacaklara ilişkin vergi ziyaı cezaları, gecikme zam ve faizleri,
Bundan böyle Bakanlığa bağlı tahsil daireleri tarafından tahsil edilen tüm amme alacakları tahsil edilmeden, borçlulara ihale hakediş ödemeleri ve destek/hibe vb. ödemeler yapılmayacak.
- 3- Kanun’un 22/A Maddesi Kapsamında Yapılacak Ödemelerde Vadesi Geçmiş Borç Durumunu Gösterir Belgeyi Harcama Birimleri de İsteyebilecek:
Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (5.5.) numaralı alt bölümünün onuncu paragrafının sonuna aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Ancak, muhasebe birimlerinin sorumlulukları kalkmamakla birlikte, harcama birimlerince de bu belge aranılabilir. Harcama birimlerince belgenin aranılması halinde, geçerlilik süresi de dikkate alınarak bu belgeye göre muhasebe birimlerince ödeme yapılır.”
Yapılan düzenleme ile, Tebliğin aşağıda yer verilen 9 ve 10 uncu paragraflarından sonra gelmek üzere yukarıdaki paragraf eklenmiştir. Buna göre 13 Ağustos 2024 tarihinden itibaren harcama birimleri tarafından da vadesi geçmiş borç durumu gösterir belge istenebilecek olup, ancak bu durum muhasebe birimlerinin sorumluluğunu ortadan kaldırmayacaktır.
“Vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belgenin; 5018 sayılı Kanun kapsamına giren kurumların muhasebe birimlerince, diğer kurumların ödemeyi yapacak birimlerince aranılması gerekmektedir.
Amme alacağına ilişkin kesintiye yönelik yapılan düzenlemeler, münhasıran 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesine göre aranılacak vadesi geçmiş borç durumunu gösterir belge için geçerli olduğundan, muhtelif mevzuat kapsamında tahsil dairelerince düzenlenecek vadesi geçmiş borcu gösterir belgelerde belirtilen amme borçları için uygulanmayacaktır.”
- 4- 6183 Sayılı Kanunun 22/A Maddesi Kapsamında Uygulanacak İdari Para Cezası Tutarları Güncellenmiştir:
- Aynı Tebliğin Birinci Kısım, İkinci Bölüm, “V. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler ile İşlem Yapanların Sorumlulukları” başlıklı bölümünün (6.1.) numaralı alt bölümünde yer alan tabloya aşağıdaki satırlar eklenmiştir.
Yıllar İdari Para Cezası Tutarı (TL)
“2023 20.092,-
2024 31.837,-“
6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında getirilen zorunluluklara aykırı hareket edenlere uygulanacak idari para cezası tutarları 2023 ve 2024 yılları itibariyle güncellenmiştir.
- 5- Tecil Faizi Oranları Tebliğde Güncellenmiştir:
Aynı Tebliğin Birinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I. Tecil” başlıklı bölümünün (A/10) numaralı alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“10. 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesi ile Bakanlığımıza tanınan yetkiye istinaden belirlenen tecil faiz oranları aşağıda gösterilmiştir.
Genel Tebliğ No Uygulama Dönemi Yıllık Oram (%)
…… …………………….. …………
Seri C Sıra No:2 21.10.2010-05.09.2018 Tarihleri Arası 12
Seri C Sıra No:3 06.09.2018-24.10.2019 Tarihleri Arası 22
Seri C Sıra No:4 25.10.2019-29.12.2019 Tarihleri Arası 19
Seri C Sıra No:5 30.12.2019-20.07.2022 Tarihleri Arası 15
Seri C Sıra No:6 21.07.2022-13.11.2023 Tarihleri Arası 24
Seri C Sıra No:7 14.11.2023-20.05.2024 Tarihleri Arası 36
Seri C Sıra No:8 21.05.2024- Tarihinden İtibaren 48
- 6- Gecikme Zammı Oranları Tebliğde Güncellenmiştir:
Aynı Tebliğin Birinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “III. Gecikme Zammı” başlıklı bölümünün (4) numaralı alt bölümünde yer alan tablonun son satırı yürürlükten kaldırılmış ve tabloya aşağıdaki satırlar eklenmiştir.
Bakanlar Kurulu Kararı/ Uygulama Dönemi Aylık Gecikme
Cumhurbaşkanı Kararı Zammı Oranı (%)
62 Sayılı C. Başkanı Kararı 05.09.2019-30.06.2019 Tarihleri Arası 2
1266 Sayılı C. Başkanı Kararı 01.07.2019-01.10.2019 Tarihleri Arası 2,5
1592 Sayılı C. Başkanı Kararı 02.10.2019-29.12.2019 Tarihleri Arası 2
1947 Sayılı C. Başkanı Kararı 30.12.2019-20.07.2022 Tarihleri Arası 1,6
5801 Sayılı C. Başkanı Kararı 21.07.2022-13.11.2023 Tarihleri Arası 2,5
7782 Sayılı C. Başkanı Kararı 14.11.2023-20.05.2024 Tarihleri Arası 3,5
8484 Sayılı C. Başkanı Kararı 21.05.2024 Tarihinden İtibaren 4,5
- 7- Anayasa Mahkemesi Kararı Doğrultusunda, Ödeme Emrine Karşı Açılan Davalarda Borçlunun Davayı Kaybetmesi Durumunda Alınan %10 Haksız Çıkma Zammı Uygulaması Kaldırılmıştır:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Birinci Bölüm, “III- Ödeme Emrine Dava Açılması” başlıklı bölümünün (1) numaralı alt bölümünde yer alan “İtirazında tamamen veya kısmen haksız çıkan borçludan, hakkındaki itirazın reddolunduğu miktardaki amme alacağı % 10 zamla tahsil edilir.” cümlesi “(İptal fıkra: Anayasa Mahkemesinin 21.04.2022 tarihli ve E.No:2021/119, K.No:2022/48 sayılı kararı ile.)” şeklinde değiştirilmiştir.
Borçlunun ödeme emrine karşı açtığı davayı kaybetmesi durumunda, idare tarafından alınan %10 haksız çıkma zammı uygulaması Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildiğinden, bu karara uygun olarak Tebliğ güncellenmiştir.
- 8- Ödeme Emrine Karşı Açılan Davalarda Yürütmenin Durdurulması Kararı Verilmediği Müddetçe Takibatın Devam Edeceğine İlişkin Tebliğ Bölümü Güncellenmiştir:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Birinci Bölüm, “III- Ödeme Emrine Dava Açılması” başlıklı bölümünün (4) numaralı alt bölümünün ikinci paragrafında yer alan “üçüncü” ibaresi “dördüncü” şeklinde değiştirilmiştir.Yapılan değişiklik ile ilgili paragraf aşağıdaki gibi olmaktadır.
Bu itibarla, 2577 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin üçüncü (dördüncü) fıkrası uyarınca ödeme emrine karşı açılan davalarda, yargı mercilerince yürütmenin durdurulması kararı verilmediği müddetçe takibatın devam ettirilmesi gerekmektedir.
- 9- Anayasa Mahkemesi Kararı Doğrultusunda, Ödeme Emrine Karşı Açılan Davalarda Borçlunun Davayı Kaybetmesi Durumunda Alınan %10 Haksız Çıkma Zammı Uygulaması Kaldırıldığından Tebliğin İlgili Bölümleri Güncellenmiştir:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Birinci Bölüm, “III- Ödeme Emrine Dava Açılması” başlıklı bölümünün (5) numaralı alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“5. 6183 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “İtirazında tamamen veya kısmen haksız çıkan borçludan, hakkındaki itirazın reddolunduğu miktardaki amme alacağı %10 zamla tahsil edilir.” hükmü, 2/8/2022 tarihli ve 31911 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Anayasa Mahkemesinin 21/4/2022 tarihli ve E.No:2021/119, K.No:2022/48 sayılı kararı ile iptal edildiğinden, ödeme emrine karşı açılan davaların reddi halinde haksız çıkma zammı alınmayacaktır.”
Anayasa Mahkemesi Kararı doğrultusunda haksız çıkma zammı uygulaması kaldırılmış olup, değişiklik öncesinde tebliğin ilgili bölümü aşağıdaki gibiydi.
“5. 6183 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin beşinci fıkrasında “İtirazında tamamen veya kısmen haksız çıkan borçludan, hakkındaki itirazın reddolunduğu miktardaki amme alacağı %10 zamla tahsil edilir.” hükmü yer almaktadır.
Madde hükmü ile ödeme emrine dava açan borçlunun tamamen veya kısmen haksız çıkması halinde %10 haksız çıkma zammı alınacağı açıkça belirtilmiştir. Bu düzenleme, ödeme emrine karşı mesnetsiz dava açılmasını önlemeye yönelik bir düzenleme olduğundan, ödeme emrine karşı açılan davaların reddi halinde kesinleşecek kararlar üzerine %10 zammın uygulanması gerekmektedir.
Kanunda %10 zammın hangi sürede ödeneceğine yönelik özel bir düzenleme yer almadığından, bu alacağın vadesinin 6183 sayılı Kanunun 37 nci maddesine göre ilgilisine 213 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılacak tebliğ ile verilecek bir aylık ödeme süresi ile belirlenmesi gerekmektedir. Haksız çıkma zammına, süresinde ödenmemesi halinde gecikme zammı tatbik edilmeyecektir.”
- 10- Haciz Zaptının Elektronik Ortamda Düzenlenebileceğine Yönelik Yapılan Kanuni Değişikliğe Paralel Olarak Tebliğde Düzenleme Yapılmaktadır:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, İkinci Bölüm, “I. Menkul malların haczi” başlıklı bölümünün (2) numaralı alt bölümünün ikinci paragrafının sonuna aşağıdaki cümleler ve aynı alt bölümün sonuna da aşağıdaki paragraflar eklenmiştir.
“(Ek: 27.12.2023-7491/4 md.) Haciz zaptı elektronik ortamda düzenlenebilir. Elektronik ortamda düzenlenecek haciz zaptına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
“7491 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesiyle 6183 sayılı Kanunun 78 inci maddesinin ikinci fıkrasına eklenen hüküm sonucunda haciz zaptının elektronik ortamda düzenlenebilmesine imkan sağlanmıştır. Aynı maddede, elektronik ortamda düzenlenecek haciz zaptına dair usul ve esasları belirlemeye Bakanlığımız yetkili kılınmıştır.
Buna göre, elektronik alt yapıları uygun olan alacaklı amme idareleri, haciz zaptını elektronik ortamda düzenleyebilecektir. Elektronik ortamda düzenlenecek haciz zaptında asgari 6183 sayılı Kanunun 78 inci maddesinde belirlenen hususlara yer verilecektir. Haciz zaptı, yetkili memur tarafından mobil cihazlar aracılığıyla elektronik ortamda oluşturulacak ve haciz sırasında hazır bulunanlara imzalatılacaktır. Elektronik ortamda oluşturulan haciz zaptı, hazır bulunanların elektronik imza aracı bulunması durumunda bu araç kullanılmak suretiyle, bu aracın bulunmaması halinde ise ıslak imzayla ya da alacaklı amme idareleri tarafından belirlenecek usullerle imzalanacaktır.
Haciz zaptının; elektronik ortamda düzenlenmesi, imzalanması, onaylanması, iletilmesi, elektronik ortamda düzenlenmesinin mümkün olmaması durumunda yapılacak işlemler ile elektronik ortamda düzenlenecek haciz zaptına ilişkin diğer hususlar alacaklı amme idareleri tarafından belirlenecektir.”
Kanuni düzenlemeye paralel olarak, elektronik haciz uygulamasına yönelik belirlemeler Tebliğe girmiştir.
- 11- Üçüncü Şahıslara Tebliğ Edilen Ödeme Emrine Karşı Açılan Davaların Kaybedilmesi Durumunda Alınan Haksız Çıkma Zammının Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edildiğinden Tebliğin İlgili Bölümü Güncellenmiştir:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, İkinci Bölüm, “II- Üçüncü Şahıslardaki Menkul Malların, Alacak ve Hakların Haczi” başlıklı bölümünün (9) numaralı alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“9. 6183 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin beşinci fıkrası, Anayasa Mahkemesinin 21/4/2022 tarihli ve E.No:2021/119, K.No:2022/48 sayılı kararı ile iptal edildiğinden, üçüncü şahısların kendilerine tebliğ edilen ödeme emirlerine karşı açtıkları davaların aleyhlerine sonuçlanması halinde haksız çıkma zammı alınmayacaktır.”
Bu değişiklik öncesinde, Tebliğin ilgili bölümü aşağıdaki şekildeydi:
“9. Üçüncü şahıslarca, tebliğ edilen ödeme emirlerine karşı açılan davaların aleyhlerine sonuçlanması durumunda 6183 sayılı Kanunun 58 inci maddesine göre hesaplanacak haksız çıkma zammının kendilerinden ayrıca tahsili gerekmektedir.
Ancak, Kanunun 79 uncu maddesinde yer alan düzenlemeye göre, ödeme emrine karşı dava açmakla birlikte aynı zamanda menfi tespit davası da açan üçüncü şahısların, menfi tespit davasının lehine sonuçlanması ya da asıl amme borçlusunun takip konusu amme alacağını tamamen ödemiş olması hallerinde 58 inci madde hükmüne göre ayrıca haksız çıkma zammı hesaplanmayacaktır.”
- 12-Haczedilen Gayrimenkullerin Satışının Vergi Dairesi Başkanlığı/Defterdarlık Satış Mahallinde de Yapılabilmesine Yönelik Komisyona Yetki Veriliyor:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II-Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (1) numaralı alt bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Komisyon, satışın gayrimenkulün bulunduğu yerdeki tahsil dairesinin satış mahalli yerine vergi dairesi başkanlığının/defterdarlığın satış mahallinde yapılmasına karar verebilir.”
- 13-Haczedilen Gayrimenkulün Satışına Yönelik İlanın Ne Şekilde Yapılacağı Konusunda Usul Ve Esaslar Yeniden Belirleniyor:
Aynı Tebliğin, İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II-Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün “4.2. İlanın Şekli” başlıklı alt bölümü aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gayrimenkul satışı, artırma tarihinden en az 15 gün önce başlamak şartıyla aşağıdaki usullerde ilan edilir.
1- Gayrimenkule biçilen rayiç değerin 750 bin liranın (bu tutar dâhil) altında olması halinde gayrimenkulün satış ilanı; tahsil dairesinin ilana mahsus alanlarına asılacaktır. Ayrıca, Bakanlığımıza bağlı tahsil dairelerinin bu ilanları, ilgili vergi dairesi başkanlığının/defterdarlığın ve Gelir İdaresi Başkanlığının internet sitelerinde, diğer amme idarelerinin satış ilanları ise kendi internet sitelerinde, ihalenin bitimine kadar yayımlanacaktır.
2- Gayrimenkule biçilen rayiç değerin 750 bin liranın üzerinde ancak 5 milyon liranın altında olması halinde, gayrimenkul satış ilanı; (1) numaralı bentte belirtilen ilandan başka gayrimenkulün bulunduğu yerde yayımlanan yerel bir gazetede veya internet haber sitesinde bir defa yayımlatılacaktır. Gayrimenkulün bulunduğu yerde yerel bir gazete veya internet haber sitesi merkezinin bulunmaması hâlinde satış ilanı, tahsil dairesinin belirleyeceği aynı il mülki sınırları içinde bulunan başka bir yerdeki yerel bir gazete veya internet haber sitesinde yayımlatılacaktır.
3- Gayrimenkule biçilen rayiç değerin 5 milyon lira ve üzerinde olması halinde gayrimenkul satış ilanı; (1) ve (2) numaralı bentlerde açıklanan esaslar çerçevesinde yapılan ilanlara ilave olarak Resmî İlan ve Reklam Yönetmeliğine göre genel kategoride yer alan internet haber sitesinde bir defa yayımlatılacaktır.
4- Bu bölümde, satış ilanının yapılacağı yerin tayini için esas alınan tutarlar, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere bir önceki yıl için 213 sayılı Kanunun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden değerleme oranında artırılır. Bu şekilde hesaplanan tutarın 5 bin lirayı aşmayan kısmı dikkate alınmaz.
5- Gazeteler ve internet haber sitelerinden başka vasıtalarla yapılan ilanlarda ilanın yapıldığı ayrıca tanzim edilecek tutanakla belgelendirilecektir.”
Bu yöndeki değişiklikler 1.11.2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girecektir.
- 14- Haczedilen Gayrimenkullerin Elektronik Ortamda Satışına Yönelik Gazetelerde İlan Zorunluluğu Kaldırılmaktadır:
Aynı Tebliğin İkinci Kısım, Dördüncü Bölüm, “I. Elektronik Ortamda Satış” başlıklı bölümünün (3.2.) numaralı alt bölümünün birinci paragrafının ilk cümlesinde yer alan “gazetede” ibaresi ile ikinci cümlesinde yer alan “gazetelerde” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır. Değişiklik öncesi paragraf aşağıdaki olup, söz konusu değişiklik 1.11.2024 tarihinden itibaren yürürlüğe girecektir.
Elektronik ortamda satışı yapılacak gayrimenkullere ilişkin olarak 6183 sayılı Kanunun 93 üncü maddesi hükmüne göre (gazetede) yapılacak ilan ile elektronik ortamda yapılacak ilanda aşağıdaki hususlara yer verilecek ve ilan artırmanın başlangıç tarihinden en az onbeş gün önce başlamak suretiyle yapılacaktır. Ayrıca, (gazetelerde) yapılacak ilanlarda, bu Tebliğin İkinci Kısım, Üçüncü Bölüm, “II- Gayrimenkullerin Satışı” başlıklı bölümünün (4.2.) ve (4.3.) numaralı alt bölümlerinde yapılan açıklamalar da dikkate alınacaktır.
- 15- Bazı Kurum ve Kuruluşların Devlete Ait Olan Ve Bu Kanun Kapsamına Giren Borçlarına Karşılık, Maliye Bakanlığı’nın Satın Alma Süresi Uzatılıyor:
Aynı Tebliğin Üçüncü Kısım, Üçüncü Bölüm, “II- Geçici 8 inci Madde” başlıklı bölümünün (1.1.) numaralı alt bölümünde yer alan “6322 ve 6456 sayılı Kanunlarla değişik geçici 8 inci maddesinde “31/12/2023” ibaresi “geçici 8 inci maddesinde “31/12/2028” şeklinde değiştirilmiştir.
Değişiklik öncesi maddede yer alan alt bölüm aşağıdaki gibidir.
6183 sayılı Kanunun 6322 ve 6456 sayılı Kanunlarla değişik geçici 8 inci maddesinde “31/12/2023 (31.12.2028) tarihine kadar uygulanmak üzere, özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar dahil 8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tâbi iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri, 18.6.1999 tarihli ve 4389 sayılı Kanuna tâbi faaliyeti devam eden kamu bankaları, büyükşehir belediyeleri, belediyeler, il özel idareleri ve bunlara ait tüzel kişilerin veya bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşların, Devlete ait olan ve bu Kanun kapsamına giren borçlarına karşılık, mülkiyeti bu idarelere ait ve üzerinde herhangi bir takyidat bulunmayan taşınmazlarından merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerince ihtiyaç duyulanlar ile 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun kapsamında değerlendirilecek olanlar, 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine göre oluşturulacak komisyon tarafından takdir edilecek değeri üzerinden, borçlu kurumun da uygun görüşü alınarak bütçenin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin Maliye Bakanlığınca satın alınabilir.
Saygılarımızla;
BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
(!) Sirkülerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.
1673 kişi tarafından görüntülenmiştir.