MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

BBDAS/2023-106-Torba Kanun Teklifinde Yer Alan Vergisel Düzenlemeler

Tarih   : 06.07.2023

Sayı    : BBDAS/2023-106

Konu  : Torba Kanun Teklifinde Yer Alan Vergisel Düzenlemeler

1- 2023 yılı için tahakkuk ettirilen ve yeni tescil edilecek olan taşıtlar için ödenmesi gereken motorlu taşıtlar vergisi tutarı kadar daha “Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi” alınması planlanıyor:

Ek verginin, ilk taksiti kanunun yayımlandığı ayı takip eden ayın sonuna kadar, ikinci taksiti de Kasım ayı sonuna kadar ödenecek. Düzenleme sonrasında yeni tescil edilecek taşıtlar için ilave ek vergi peşin tahsil edilecek.

2- Kurumların aktifine kayıtlı olan ve en az 2 yıl aktifte kalan taşınmaz satışlarına uygulanan KDV istisnası kademeli olarak kaldırılıyor:
 
Kanun Teklifinin 4’üncü maddesi ile 3065 sayılı KDV Kanununa eklenilecek Geçici 43’üncü madde ile; değişikliğin yürürlüğe gireceği tarihten önce kurumların aktifinde yer alan taşınmaz satışlarında uygulanan KDV istisnası hükmünün eskiden olduğu gibi aynen uygulanmasına imkan sağlanırken, kanunun yürürlüğe gireceği tarihten itibaren aktife girecek taşınmazlarda bu istisna tamamen kaldırılıyor.
 
Düzenleme sadece taşınmaz satışına yönelik yapıldığından, iştirak hisse satışlarındaki KDV istisna uygulaması aynen devam edecek.

3- Kurumların aktifine kayıtla olan ve en az 2 yıl aktifte kalan taşınmaz satışlarına uygulanan Kurumlar Vergisi istisnası kademeli olarak kaldırılıyor:
 
Kanun Teklifinin 11’inci maddesi ile 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa eklenilecek Geçici 16’ıncı madde ile; değişikliğin yürürlüğe gireceği tarihten önce kurumların aktifinde yer alan taşınmaz satış kazançlarına uygulanan istisna oranının %50 yerine %25 olarak uygulanmasına imkan sağlanırken, kanunun yürürlüğe gireceği tarihten itibaren aktife girecek taşınmazlarda istisna uygulaması tamamen kaldırılıyor. 
 
 4- Kurumların aktiflerinde yer alan taşınmazların “Kısmi Bölünme” yoluyla devri uygulamasına son veriliyor:
 
5520 sayılı KV Kanunu’nun 19’uncu maddesinde yer alan “Kısmi Bölünme” düzenlemesinde, taşınmazların da kısmi bölünmeye konu edilebileceği hükmü yer almaktaydı. Yapılan ve 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren yürürlüğe gireceği belirtilen düzenleme ile, madde metninden “taşınmaz” ibaresi çıkarılmak suretiyle, taşınmazlar kısmi bölünme kapsamı dışına çıkarılacak.

5- Kurumlar vergisi oranı kalıcı olarak yükseltiliyor:
 
KVK’nın kurumlar vergisi oranını düzenleyen 32 nci maddede yapılan değişikliklerle;
 
Kurumlar vergisinde uygulanan genel oran % 20’den %25’e, banka ve finans kurumları için % 25 olan oran ise % 30’a çıkarılıyor.
 
Kurumlar vergisi oranlarına ilişkin bu değişiklikler, 1/10/2023 tarihinden itibaren verilmesi gereken beyannamelerden başlamak üzere; kurumların 2023 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına, özel hesap dönemine tabi olan kurumların ise 2023 takvim yılında başlayan özel hesap dönemi ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girecek.

6- İhracatçı kurumlar için uygulanan 1 puan indirim 5 puana yükseltiliyor:
 
İhracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançlarına uygulanmakta olan 1 puan indirim, 5 puana çıkarılıyor.
 
Değişiklik, 1/10/2023 tarihinden itibaren verilmesi gereken beyannamelerden başlamak üzere; kurumların 2023 yılı ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına, özel hesap dönemine tabi olan kurumların ise 2023 takvim yılında başlayan özel hesap dönemi ve izleyen vergilendirme dönemlerinde elde edilen kazançlarına uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girecek.

7- Cumhurbaşkanı’nın Geri Kazanım Katılım Payı (GEKAP) tutarlarını belirleme yetkisi artırılıyor:
 
2872 sayılı Çevre Kanunu’nun ek 11 inci maddesine istinaden tahsil edilen geri kazanım katılım payı (GEKAP) yıllar itibariyle yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanıyor. Cumhurbaşkanının halen yeniden değerleme oranında artan tutarları yarısına kadar artırma yetkisi bulunuyor. Torba yasa teklifi ile Cumhurbaşkanına yeniden değerleme oranı uygulanmak suretiyle artan tutarları iki katına kadar artırma yetkisi veriliyor. 
 
8- Cumhurbaşkanı’nın ÖTV’de artırım yetkisi genişletiliyor:
 
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) ve (III) sayılı listelerde yer alan malların, oluşabilecek fiyat dalgalanmalarına uygun şekilde vergilenmesi ve günün sosyal, ekonomik ve mali ihtiyaçlarına göre hızlı ve esnek karar alınabilmesi için Cumhurbaşkanına tanınan yetki değiştiriliyor.
 
Ayrıca Kanuna ekli (I) sayılı listedeki mallar için maktu vergi tutarlarının enflasyondan etkilenmemesi amacıyla bu tutarların her yıl Ocak ve Temmuz aylarında, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından ilan edilen yurt içi üretici fiyat endeksindeki son altı ayda meydana gelen değişim oranında güncellenebilmesi amacıyla düzenlemeler yapılıyor.

9- Girişim sermayesi yatırım fonu dışındaki diğer yatırım fonlarından elde edilen gelirlere yönelik kurumlar vergisi istisnaları kaldırılıyor:
 
Girişim sermayesi yatırım fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen gelirlere sağlanan istisna hariç olmak üzere diğer yatırım fonlarından elde ettikleri gelirlere yönelik sağlanan istisna kaldırılıyor.
 
İstisnalar, torba yasanın yayımlanacağı tarihten itibaren iktisap edilen fon katılma payları için kaldırılıyor. Bu tarihten önce iktisap edilmiş olanlarda istisna uygulamasının devam etmesi bekleniliyor.
 
NOT: Yukarıdaki açıklamalar, TBMM’ne sunulan Kanun Teklifi’ne göre yapılmış olup, Teklifin görüşülmesi ve yasalaşması sürecinde bazı değişikliğe uğrayabileceği gibi yasalaşması için Resmi Gazete’de yayımlanması gerektiği hususlarını hatırlatırız.
 
 
Saygılarımızla.
 
                   BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.

798 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2024 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.