MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06

BBDAS/13.08.2025-146-Bazı Mükellefler İçin Ağustos Ayı Sonuna Kadar “Gerçek Faydalanıcı Bildirimi” Verilmesi Gerekiyor

Tarih  : 13.08.2025

Sayı    : BBDAS/2025-146

Konu  : Bazı Mükellefler İçin Ağustos Ayı Sonuna Kadar “Gerçek Faydalanıcı Bildirimi” Verilmesi Gerekiyor



1- Gerçek Faydalanıcı Bilgilerinin Verilme Zamanı ve Şekli:

 
529 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile “Gerçek Faydalanıcı Bildirimi” yapma zorunluluğu getirilen;
 
  • Kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek faydalanıcı bilgisini geçici vergi beyannameleri ve yıllık kurumlar vergisi beyannamesi ekinde bildirmek zorundadır. Bildirim yapma yükümlülüğü getirilen Kurumlar Vergisi Mükellefleri, gerçek faydalanıcı bilgisini geçici vergi beyannameleri ve yıllık kurumlar vergisi beyannamesi ekinde bildirme zorunlulukları aynen devam etmektedir. 
  • Kurumlar Vergisi mükellefleri dışında kalan; Kollektif Şirketler, Adi Ortaklıklar ve Eshamsız Komandit Şirketler ilk formlarını 31/08/2021 tarihinde vermişlerdi. Bu mükellefler güncellemelerini Geçici vergi beyannamesi ile yapamadıkları için 529 sıra nolu VUK Genel Tebliğinin 6. maddesinin (2) fıkrasına göre; Her yılın Ağustos ayı sonuna kadar Gelir İdaresi Başkanlığına bir form ile elektronik ortamda yeniden bildirmek zorundadır. Bu kapsamda olan mükelleflerin 2025 yılına ilişkin formlarını en geç 31/08/2025 tarihine kadar verilmesi gerekmektedir. 
  • Yukarıda belirtilenlerin yeni mükellefiyet tesis ettirmesi veya daha önce bildirime ekledikleri bilgilerde değişiklik olması halinde, yeni mükellefiyet tesisini veya bilgi değişikliğini, bunların gerçekleştiği tarihi takip eden 1 ay içerisinde bildirmeleri gerekmektedir. Yeni mükellefiyet tesis ettirilmesi veya daha önce bildirime ekledikleri bilgilerde değişiklik olması halinde, yeni mükellefiyet tesisini veya bilgi değişikliğini, bunların gerçekleştiği tarihi takip eden 1 ay içerisinde bildirmeye devam edeceklerdir.
Buna göre:
 
529 Sıra No.lu VUK Tebliği ile kurumlar vergisi mükellefleri dışında kalan diğer mükellefler ile diğer kişilerin,  “Gerçek Faydalanıcıya İlişkin Bildirim Formu” nu önceden olduğu gibi GİB İnternet Vergi Dairesi sistemi üzerinden en geç 31/08/2025 tarihine kadar vermeleri gerekmektedir.
 
Form; Meslek mensubunun şifresi ile verilemez. Formun düzenleyen kısmına şirketin yetkilisinin veya formu dolduranın bilgileri yazılacak olup, meslek mensubunun bilgileri yazılmayacaktır.
 
Mükellefin GİB internet vergi dairesi şifresi kullanılarak giriş yapılıp, açılan sayfadaki başlıklardan "Diğer Bildirim ve Bilgi Girişleri” menüsündeki “Gerçek Faydalanıcıya İlişkin Bildirim Formunu” doldurulur. Açıklayıcı bilgiler Formun “Gerçek Faydalanıcıya İlişkin Bildirim Formuna Ait Bilgiler” bölümündedir.

 
Bildirim Formunu;
 
a)-Kollektif şirketlerde şirketi temsile yetkili kimse veya ortak,

b)-Eshamsız komandit şirketlerde komandite ortaklardan biri,

c)- Adi Ortaklıklar adına en yüksek ortaklık Payına Sahip Kişi, Vermek zorundadır.
 
Gerçek Faydalanıcıya İlişkin Bildirim Formu önceden olduğu gibi GİB İNTERNET VERGİ DAİRESİ sisteminden 31/08/2025 tarihine kadar verilecektir.
 
Mükellefin GİB internet vergi dairesi şifresi kullanılarak giriş yapılır. Sayfa da açılan başlıklardan "Diğer Bildirim ve Bilgi Girişleri” menüsünde ki “Gerçek Faydalanıcıya İlişkin Bildirim Formunu” doldurulur. Açıklayıcı bilgiler Formun “Gerçek Faydalanıcıya İlişkin Bildirim Formuna Ait Bilgiler” bölümündedir.
 
Formda yer alan ;
 
  • TÜRÜ : Mükellefiyet grubu seçilecek (Kollektif şirket / Eshamsız komandit şirket / Adi Ortaklık )
  • YILI : 2025
  • AY: AĞUSTOS
  • ÜLKE :C.
 
İl, ilçe ve Adres bilgileri ve formdaki ilgili alanlar doldurulacaktır.
 
 
2- GİB Tarafından Talep Edilmesi Durumunda Gerçek Faydalanıcı Bildirimi Yapacak Mükellefler:

 
“Gerçek Faydalanıcı Bilgisi Bildirimi Formu” ; SMMM , YMM, AVUKAT ve 529 Seri Numaralı VUK Genel Tebliğin 4 (2) tebliğde sayılan diğer kurum ve kişiler den GİB tarafından talep edilmesi halinde verileceğinden, ayrıca talep edilmediği sürece; SMMM ,YMM ve Avukatlar tarafından “Gerçek Faydalanıcı Bilgisi Bildirimi Formu” verme zorunluluğu bulunmamaktadır.
 
Başka bir ifade ile bu kişi ve kuruluşlar (SM, SMMM, YMM ler dahil) GİB talep etmediği sürece “Gerçek Faydalanıcı Bilgisi Bildirimi Formu” VERMEYECEKLERDİR.


3- Bildirilmesi Gereken Gerçek Faydalanıcıların Tespiti:

 
a)- Tüzel kişilerde;
 
* Tüzel kişiliğin %25’i aşan hissesine sahip gerçek kişi ortakları,
 
* Tüzel kişiliğin %25’i aşan hissesine sahip gerçek kişi ortağının gerçek faydalanıcı olmadığından şüphelenilmesi veya bu oranda hisseye sahip gerçek kişi ortak bulunmaması durumunda, tüzel kişiliği nihai olarak kontrolünde bulunduran gerçek kişi ya da kişiler,
 
* Yukarıda belirtildiği şekilde gerçek faydalanıcının tespit edilemediği durumlarda, en üst düzey icra yetkisine sahip gerçek kişi ya da kişiler,
 
gerçek faydalanıcı olarak kabul edilerek bildirime konu edilir.

 
b)- Tedbirler Yönetmeliğinin 12 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen tüzel kişiliği olmayan iş ortaklıkları gibi teşekküllerde;
 
* Tüzel kişiliği olmayan teşekkülleri nihai olarak kontrolünde bulunduran gerçek kişi ya da kişiler,
 
* Yukarıdaki şekilde gerçek faydalanıcının tespit edilememesi halinde tüzel kişiliği olmayan teşekkül nezdinde en üst düzeyde icra yetkisine sahip gerçek kişi ya da kişiler,
 
üst düzey yönetici sıfatıyla gerçek faydalanıcı olarak kabul edilir ve bildirime konu edilir. 
 
 
Özetle Bildirim Formunun;
 
* Kollektif şirketlerde şirketi temsile yetkili kimse veya ortak,
* Eshamsız komandit şirketlerde komandite ortaklardan biri,
* Adi Ortaklıklar adına en yüksek ortaklık Payına Sahip Kişi,
 
Tarafından verilme zorunluluğu bulunmaktadır.

 
c)- Trust ve benzeri teşekküllerde;
 
Kurucular, mütevelli, yönetici, denetçi veya faydalanıcı sıfatını haiz olanlar ya da bu teşekküller üzerinde nüfuz sahibi olanlar gerçek faydalanıcı olarak kabul edilerek bildirime konu edilir.


4- Diğer Hususlar ve Cezai Müeyyideler:
 
Gerçek faydalanıcı bilgisi bildirimine konu edilen bilgilerin mükellefler tarafından, bildirimin verildiği tarihi takip eden takvim yılının başından itibaren 5 yıl süreyle muhafaza edilmesi gerekmektedir.
 
529 No.lu Tebliğde yapılan düzenlemeler kapsamında bildirilmesi gereken bilgileri bildirmeyen, eksik veya yanıltıcı bildirimde bulunan mükellefler hakkında 213 sayılı Kanunun ilgili ceza hükümleri tatbik olunur.
 
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından yapılacak araştırma, inceleme ve uluslararası bilgi değişimi ile vergi incelemesine yetkili olanlar tarafından yapılacak araştırma ve incelemeler neticesinde, “gerçek faydalanıcı bilgisi bildirimi verme zorunluluğu getirilen”  mükellef ve diğer kişilerin gerçek faydalanıcı bilgisine ilişkin hatalı kayıtların bulunduğunun tespit edilmesi halinde, gerekli cezai işlemlerin ve sicil kayıtlarında gerekli değişikliklerin yapılabilmesi amacıyla Gelir İdaresi Başkanlığına bilgi verilir.
 
05/07/2022 Tarih ve 31887 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “7417 Sayılı “Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ile 213 Sayılı VUK’nun Mükerrer 257. maddesine (9 ) nolu fıkra eklenmiştir . Eklenen fıkra aşağıdadır.
 
(7417 sayılı kanunun 26 ncı maddesiyle eklenen bent. Yürürlük: 05.07.2022) Tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin gerçek faydalanıcı bilgisinin güncel, tam ve doğru bir şekilde tespit edilebilmesi için gerçek faydalanıcının kapsamını belirlemeye, bu kapsama girenlerin bildirilmesi zorunluluğunu getirmeye, bildirimin içerik, format, standart, verilme süresi ve yöntemini belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya, bildirim verme yükümlülüğünü sektör, mükellef grupları ve mükellefiyet durumları itibarıyla belirlemeye, bu bent kapsamındaki bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi yükümlülüğü getirmeye ve uygulamaya ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye, Yetkilidir.
 
Yukarıdaki hükme uyulmaması halinde ;
 
VUK Mükerrer 257 nci maddeye (9) numaralı bent olarak getirilen gerçek faydalanıcı bildirim ve muhafaza zorunluluğunu yerine getirmeyenlere, mükerrer 355 inci maddenin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan cezanın 2025 yılı için 3 kat artırımlı olarak (28.000 .-TL X 3 ) = 84.000.-TL Özel usulsüzlük cezası kesilecektir.
 

Saygılarımızla.
                
                  BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimiz yayımlandığı tarih itibariyle; ilgili olduğu mevzuat düzenlemelerinin duyurulmasına yönelik genel açıklamalar içermektedir. Mevzuat düzenlemeleri karşısında, her olayın kendine has özellikleri ile birlikte değerlendirilerek getireceği yükümlülükler veya sağlayacağı avantajlar titizlikle değerlendirilmelidir. Mevzuat değişiklikleri üzerine yapılabilecek yorum, eleştiri veya tavsiyeler önemli görülen konulara dikkat çekmeye yönelik olup, uygulamada ilgili kurum veya kuruluşların belirlediği usul ve esaslara göre işlem yapılması esastır. Konularında uzman kadrolarımızdan olaya özgü ilave görüş alınmadan, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zarar ve yükümlülüklerden yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.
 

367 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

BİZDEN HABERLER


© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.
Web Tasarım : GWT