MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

BBDAS/06.01.2025-7-2024 Yılı Kurum Kazancına Uygulanacak “Nakdi Sermaye Artırımı Faiz İndiriminde” Esas Alınacak Faiz Oranı

Tarih   : 06.01.2025

Sayı    : BBDAS/2025-7

Konu  : 2024 Yılı Kurum Kazancına Uygulanacak “Nakdi Sermaye Artırımı Faiz İndiriminde” Esas Alınacak Faiz Oranı

 

2024 yılı hesap dönemi kurum kazancının tespitinde Nakdi Sermaye Artışındaki Faiz İndiriminde dikkate alınacak, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) internet sitesinde 2024 yılı sonu itibariyle, en son 27.12.2024 tarihinde açıklanan faiz oranının   (Ticari Krediler (TL Üzerinden Açılan)(Tüzel Kişi KMH ve Kurumsal Kredi Kartları Hariç)(Akım Veri,%)  %55,55 (Güncel %55,58) olduğu görülmüştür. (Oran güncellemesi yapılabileceğinden en son oranın teyit edilmesi gerekir.)
 
Buna göre, 2024 yılı için nakit sermaye artırımı üzerinden hesaplanacak Faiz İndirimi uygulamasında, aşağıdaki paragrafta yer alan açıklamaya göre her hangi bir değişiklik meydana gelmemesi halinde %55,55 oranı, aksi halde güncellenen en son oran dikkate alınacaktır.
 
Faiz oranı açıklamaları dipnotunda; bankaların geriye dönük düzeltmeleri nedeniyle zaman serilerinde güncelleme yapılabileceği belirtildiğinden, 2024 yılı kurumlar vergisi beyannamesi hazırlanırken açıklanan oranın yeniden teyit edilerek, güncelleme yapılmış olması halinde güncellenen oranın nakdi sermaye artırımı faiz indiriminde dikkate alınması gerektiği hususunu hatırlatırız.
 
Bilindiği gibi; 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun “Diğer İndirimler” başlıklı 10. maddesinde “Finans, bankacılık ve sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar ile kamu iktisadi teşebbüsleri hariç olmak üzere sermaye şirketlerinin ilgili hesap dönemi içinde, ticaret siciline tescil edilmiş olan ödenmiş veya çıkarılmış sermaye tutarlarındaki nakdi sermaye artışları veya yeni kurulan sermaye şirketlerinde ödenmiş sermayenin nakit olarak karşılanan kısmı üzerinden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son açıklanan "Bankalarca açılan TL cinsinden ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı" dikkate alınarak, ilgili hesap döneminin sonuna kadar hesaplanan tutarın %50'si.” hükmü yer almaktadır.
 
1 Seri No.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin söz konusu indirim uygulamasına ilişkin “10.6. Sermaye artırımında indirim” başlıklı bölümde; Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) tarafından indirimden yararlanılan yıl için en son açıklanan “Bankalarca Açılan Kredilere Uygulanan Ağırlıklı Ortalama Faiz Oranları”ndan “Ticari Krediler (TL Üzerinden Açılan) (Tüzel Kişi KMH ve Kurumsal Kredi Kartları Hariç)” faiz oranının dikkate alınacağı belirtilmiştir.
 
26.10.2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 7338 Sayılı Kanun’un 59. maddesi ile bu oranın 26.10.2021 tarihinden itibaren yurt dışından getirilen sermaye payları için %75 olarak uygulanması öngörülmüştür.
 
05.07.2022 tarihli ve 31887 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7417 sayılı Kanunun 49. maddesiyle daha önce süresiz olan nakdi sermaye artışı faiz indirimi uygulamasına süre sınırı getirilmiş olup, bu süre 5 yıl ile sınırlandırılmıştır.
 
7417 sayılı Kanunun 49. maddesinde ile yapılan süre sınırlamasına ilişkin düzenleme; 13.06.2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 10’uncu maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinin üçüncü paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
 
“Bu indirimden, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen dört hesap dönemi için ayrı ayrı yararlanılır. Bu dönemlerde sermaye azaltımı yapılması hâlinde azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmaz.”
 
Kazancın yetersiz olması nedeniyle ilgili hesap döneminde indirim konusu yapılamayan tutar, izleyen hesap dönemine ilişkin geçici vergilendirme dönemlerine ait geçici vergi matrahlarının tespitinde indirim konusu yapılabilmektedir.


 
Saygılarımızla.
 
                   BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimiz yayımlandığı tarih itibariyle; ilgili olduğu mevzuat düzenlemelerinin duyurulmasına yönelik genel açıklamalar içermektedir. Mevzuat düzenlemeleri karşısında, her olayın kendine has özellikleri ile birlikte değerlendirilerek getireceği yükümlülükler veya sağlayacağı avantajlar titizlikle değerlendirilmelidir. Mevzuat değişiklikleri üzerine yapılabilecek yorum, eleştiri veya tavsiyeler önemli görülen konulara dikkat çekmeye yönelik olup, uygulamada ilgili kurum veya kuruluşların belirlediği usul ve esaslara göre işlem yapılması esastır. Konularında uzman kadrolarımızdan olaya özgü ilave görüş alınmadan, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zarar ve yükümlülüklerden yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz. 
 

1795 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.