MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

BBDAS/03.01.2025-5-Dijital Vergi Dairesi Üzerinden Seyyar Masaüstü EFT POS Alımlarına Dair Sorgulama Yapılabilecek

Tarih  : 03.01.2025

Sayı    : BBDAS/2025-5

Konu  : Dijital Vergi Dairesi Üzerinden Seyyar Masaüstü EFT POS Alımlarına Dair Sorgulama Yapılabilecek

 

Gelir İdaresi Başkanlığı Dijital Vergi Dairesi üzerinden Seyyar/Masaüstü EFT-POS cihaz sorgulamalarının yapılabileceğine yönelik 2 Ocak 2025 tarihli duyuru yayınlamıştır.

Duyuruda;
 
- Dijital Vergi Dairesi Uygulaması üzerinden mükelleflerin Seyyar/Masaüstü EFT-POS cihaz taleplerine ilişkin sorgulama ekranlarına yönelik geliştirmeler tamamlanarak kullanıma açıldığı,
 
- Dijital Vergi Dairesine giriş yaptıktan sonra “Sorgulamalar/Doğrulamalar” başlığı altında  “Seyyar/Masaüstü EFT-POS Cihazı Sorgulama” menüsünden ilgili sorgulama işlemi yapılabileceği,
 
Hususlarına yer verilmiştir.
 
Ayrıca,  Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 30.12.2024 tarih E-12436462-010.06[01.94]-104400 sayılı    “Seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/Masaüstü EFT-POS Cihazı Kullanım Talebi ile İlgili Yapılacak İşlemler” konulu “Uygulama İç Genelgesi Seri No: 2024/2” yayımlanmıştır.
 
Söz konusu İç Genelge ile, 28/3/2023 tarihli ve 2023/4 Seri No.lu Uygulama İç Genelgesi yürürlükten kaldırılmıştır.
 
Seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı talep eden mükellefler için banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından elektronik ortamda yapılacak sorgulamanın kriterleri ile sorgu sonucuna istinaden mükellef tarafından vergi dairesine başvuruda bulunulması durumunda vergi dairelerince yapılacak işlemler bu İç Genelge’de belirlenmiştir.

  • 1- Seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) Masaüstü EFTPOS Cihazını Kimler Kullanabilir?
 
435 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde, "Faaliyetlerinde seyyar EFTPOS (banka POS) cihazı kullanan mükelleflere 1/10/2013 tarihinden itibaren EFT-POS özellikli yeni nesil ÖKC kullanma mecburiyeti getirildiğinden, bu mükelleflerin seyyar kullanım özelliği olan banka POS cihazı bulundurmamaları ve kullanmamaları gerekmektedir. Basit/bilgisayar bağlantılı yeni nesil ÖKC kullanan mükelleflerin ise, işletmelerindeki harici banka POS cihazlarını 1/1/2016 tarihine kadar yetkili ÖKC firmaları aracılığıyla yeni nesil ÖKC'lere (Gelir İdaresi Başkanlığı Mesajlaşma Protokollerine uygun olarak) bağlatmaları zorunlu olup, bu tarihten sonra yeni nesil ÖKC'den bağımsız banka POS cihazlarını kullanmaları mümkün bulunmamaktadır." ifadeleri yer almaktadır.
 
YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında olan mükelleflere banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFTPOS cihazı verilmemesi gerekmektedir.  YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunmayan veya dışında bırakılan mükelleflere ise seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı verilmesinde bir sakınca bulunmamaktadır.
 
483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan düzenlemeler uyarınca,
basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC kullanan mükelleflerin, banka, ödeme vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarının ÖKC'lerle entegre ve bağlantılı bir yapıda kullanılması gerekmektedir.
 
  • 2- Seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) Masaüstü EFTPOS Cihazı Almak İsteyen Mükelleflerin Durumları Banka, Ödeme Vb. Kuruluşları Tarafından Sorgulanabilecek:
 
Banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı kullanmaması gereken mükelleflere bu cihazların verilmesinin önüne geçmek amacıyla, cihaz almak isteyen mükelleflerin durumunun Gelir İdaresi Başkanlığı kayıtlarından elektronik olarak sorgulanması ve sorgu sonucuna göre mükelleflere durumlarına uygun cihazların verilebilmesi (YN ÖKC kullanması gereken mükelleflere seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) cihazı verilmemesi gibi) amacıyla söz konusu kuruluşlarla elektronik ortamda vergi kimlik numarası/T.C. kimlik numarası bazında bilgi paylaşımına başlanmıştır.
 
Mükelleflerin seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) cihazı almak istemeleri durumunda banka, ödeme vb. kuruluşları tarafından elektronik ortamda "Seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) Cihazı kullanabilir mi" sorgusunun; masaüstü EFT-POS cihazı almak istemeleri durumunda "Masaüstü EFT-POS Cihazı kullanabilir mi?" sorgusunun yapılması gerekmektedir.
 
Banka, ödeme vb. kuruluşları, YN ÖKC kullanması gereken mükelleflere, seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı temin edilmemesi amacıyla, halen seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı kullanan ya da kullanmayı talep eden mükelleflerin durumunu vergi kimlik numarası veya T.C. kimlik numarası ile sorgulayacaklardır.

Sorgulama yapıldığında, sorgu sonucu "Seyyar EFT-POS Cihazı (SoftPOS dâhil)/Masaüstü EFT-POS Cihazı kullanabilir" veya "Seyyar EFTPOS (SoftPOS dahil) Cihazı/Masaüstü EFT-POS Cihazı kullanamaz" şeklinde iletilecektir.
 
  • 3- Seyyar EFT-POS (SoftPOS Dahil)/Masaüstü EFT-POS Cihazı Kullanmak İsteyen Mükelleflerin Elektronik Ortamda Yapılan Sorgulama Sonucunu Etkileyen Kriterler:
 
Mükellefler tarafından seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı kullanmak istenmesi durumunda aşağıdaki kriterlere göre değerlendirme yapılarak sorgu sonucu elektronik ortamda; mükellefin kendisine, banka, ödeme vb. kuruluşlara iletilmektedir.
 
1- Mükellefin vergi dairesi sicil kayıtlarındaki durumu,

2- Mükellefin, 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre "Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemi"ne tabi olup olmadığı,

3- Mükellefin ödeme kaydedici cihaz kullanma durumu,

4- Mükellefin, 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesinde açıklanan muafiyetten yararlanıp yararlanmadığı,

5- 3100 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca yayımlanan tebliğlerle belirlenen ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan faaliyetlerle iştigal edip etmediği.
 
  • 4- Seyyar EFT-POS (SoftPOS Dahil) Cihazı Kullanma Şartlarını Sağlayan Ancak Sistem Tarafından Olumsuz Görülen Mükelleflerin Vergi Dairesine Başvurması Gerekiyor:
 
Seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı talep eden mükellefler için banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından elektronik ortamda yapılacak sorgulamanın kriterleri ile sorgu sonucuna istinaden mükellef tarafından vergi dairesine başvuruda bulunulabilecek.
 
Banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından elektronik ortamda yapılan sorgu sonucunda "Seyyar EFTPOS cihazı (SoftPOS dahil) kullanamaz" cevabı alan mükellefler vergi dairesi kayıtlarında yer alan bilgilerinin doğru olmadığı veya faaliyetleri gereğince seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) cihazı kullanmasına engel bir durum olmadığı gerekçesiyle gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine elden veya Dijital Vergi Dairesi uygulaması üzerinden "Masaüstü/Seyyar EFT-POS Cihazı (softPOS dahil) Kullanım Talep Dilekçesi" ile başvurabileceklerdir.
 
Başvuruda bulunan mükelleflerin tarh dosyası ve sistem kayıtlarında gerekli araştırma yapılarak faaliyetleri gereğince ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti kapsamında bulunduğunun tespit edilmesi halinde, bu yönde örnek yazı ile; faaliyetleri veya faaliyetlerinden herhangi birinin ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bulunduğunun tespit edilmesi halinde ise seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) cihazının sadece kapsam dışındaki faaliyetinde kullanılması şartıyla, bu yönde yazı hazırlanarak cevap verilecektir.
 
Söz konusu yazıların geçerlilik süresi ise 10 iş günü olacaktır.
 
Mükellefler tarafından seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) cihazı talep edilmesine istinaden banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından elektronik ortamda yapılan "Seyyar EFT-POS (Soft POS dahil) cihazı  kullanabilir mi?" sorgu sonucunun "OLUMSUZ" olması nedeniyle mükelleflerin vergi dairesine başvurması halinde vergi dairelerince yapılacak kontroller aşağıda açıklanmıştır.
 
  • 4.1- Vergi Dairesi Kayıtlarına Göre Faal Olmayan Bir Mükellefin Banka, Ödeme Vb. Kuruluşlar Tarafından Yapılan "Seyyar EFT-POS (Soft POS Dahil) Cihazı Kullanabilir Mi?" Sorgu Sonucu "OLUMSUZ" Olmaktadır:
 
Sicil kayıtlarında durumu "Faal" olmayan ancak 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesi kapsamında vergiden muaf esnaf olarak faaliyette bulunan ve vergi dairelerinden aldıkları esnaf muafiyet belgelerinin geçerlilik tarihi sona ermemiş olanların durumu bu kriter açısından vergi dairelerince "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir. Ancak vergiden muaf esnaflardan "Evlerde imal edilen malların internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden satışı (GVK Madde 9/10)" işi ile uğraşanların başvuruları ise "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir.
 
Sicil kayıtlarında durumu "Faal" olmayan ve gerçek usulde vergilendirilmeyen çiftçilerden "Çiftçi Kayıt Sistemi" belgelerini ibraz edenlerin durumu da bu kriter açısından "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 4.2- Faaliyetleri Gereğince YN ÖKC Kullanma Mecburiyeti Kapsamında Olmayan Mükelleflerin Başvurusunun Değerlendirilmesi:
 
Sicil kayıtlarında yer alan faaliyeti/faaliyetlerinden en az bir tanesi YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunan mükelleflerin sorgu sonucu "OLUMSUZ" olmaktadır.
 
Ancak YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunan faaliyetlerinin yanında mecburiyet kapsamında olmayan faaliyetlerinin de bulunduğu gerekçesiyle (toptancılık, imalat vb.) vergi dairesine başvuran mükelleflerin, fiilen yürüttüğü faaliyetleri arasında ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan faaliyetlerin bulunması durumunda, yalnızca mecburiyet dışında bırakılan faaliyetlerinde seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanılması şartıyla başvuruları vergi dairelerince "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 4.3- Faal Gelir Unsurlarının Değerlendirilmesi:
 
Mükellefin faal gelir unsurları arasında, ayrı ayrı veya birlikte, zirai kazanç veya serbest meslek kazancı bulunanlar ile ticari kazancı basit usulde tespit edilenlerin seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
Diğer taraftan, faal gelir unsurları arasında ticari kazanç veya ticari kazançla beraber zirai kazanç veya serbest meslek kazancı bulunan mükelleflerin, ticari kazanç faaliyetlerinin YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında olan faaliyetlerden olması durumunda söz konusu ticari faaliyetlerinde seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanması mümkün bulunmamaktadır.
 
Ancak zirai kazanç veya serbest meslek faaliyetlerinde kullanılması şartıyla seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 4.4- 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı Maddesi Kapsamında Muafiyet Durumunun Değerlendirilmesi:
 
Seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanma talebiyle vergi dairesine başvuran mükelleflerin 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesi kapsamında YN ÖKC kullanmaktan muaf olup olmadıkları GİBİNTRANET uygulamasında yer alan "Vergi Dairesi İşlemleri/Ödeme Kaydedici Cihaz (ÖKC) İşlemleri/483 VUK Genel Tebliği 6. Madde Kapsamında ÖKC Muafiyeti Sorgulama Ekranı"ndan sorgulanacaktır.
 
Mükelleflerin 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesi kapsamında muafiyetinin bulunması durumunda seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir. 
 
  • 4.5- 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine Göre Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine Dahil Olma Durumunun Değerlendirilmesi:
 
Ayrıca, başvuruda bulunan mükelleflerin 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine tabi olup olmadığı GİBİNTRANET uygulamasında yer alan "YBS/Vergi dairesi İşlemleri/Güvenli Mobil Ödeme Elektronik Belge Yönetim Sistemleri İşlemleri(GMÖEBYS)/ GMÖEBYS Sorgulama İşlemleri Ekranı"ndan sorgulanacaktır.
 
Mükelleflerin 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine tabi olması durumunda seyyar EFT-POS (softPOS dahil) cihazı kullanma talepleri "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir. Mükelleflerin anılan Sisteme tabi olmaması durumunda ise Uygulama İç Genelgesi'nde açıklanan diğer kriterler değerlendirilerek cevap verilecektir.
 
  • 4.6- ÖKC Kullanımından Muaf Olup Olmadığının Değerlendirilmesi:
 
Mükellefin iştigal ettikleri faaliyetlerin, Bakanlıkça yayımlanan genel tebliğler ile ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan faaliyetlerden olması halinde, (https://ynokc.gib.gov.tr/UploadedFiles/Files/okckullanimindanmuaftutulanlar.pdf)
adresinde bulunan listedeki açıklamalar da dikkate alınmak suretiyle, seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil) cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" veya "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir.
 
  1. Masaüstü (Kablolu) EFT-POS Cihazı Alım Ve Kullanım Kriterleri:
 
Banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından elektronik ortamda yapılan sorgu sonucunda "Masaüstü EFT-POS cihazı kullanamaz" cevabı alan mükellefler vergi dairesi kayıtlarında yer alan bilgilerinin doğru olmadığı veya faaliyetleri gereğince masaüstü EFT-POS cihazı kullanmasına engel bir durum olmadığı gerekçesiyle gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine elden veya Dijital Vergi Dairesi uygulaması üzerinden "Masaüstü/Seyyar EFT-POS Cihazı (softPOS dahil) Kullanım Talep Dilekçesi" ile başvurabileceklerdir.
 
Söz konusu yazıların geçerlilik süresi ise 10 iş günü olacaktır.
 
Mükellefler tarafından masaüstü EFT-POS cihazı talep edilmesine istinaden banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından elektronik ortamda yapılan "Masaüstü EFT-POS cihazı kullanabilir mi?" sorgu sonucunun "OLUMSUZ" olması nedeniyle mükelleflerin vergi dairesine başvurması halinde vergi dairelerince yapılacak kontroller aşağıda açıklanmıştır.
 
  • 5.1- Faal Mükellef Olmayanların Başvurusunun Değerlendirilmesi:
 
Vergi dairesi kayıtlarına göre faal olmayan bir mükellefin banka, ödeme vb. kuruluşlar tarafından yapılan "Masaüstü EFT-POS cihazı kullanabilir mi?" sorgu sonucu "OLUMSUZ" olmaktadır.

Sicil kayıtlarında durumu "Faal" olmayan ancak 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesi kapsamında vergiden muaf esnaf olarak faaliyette bulunan ve vergi dairelerinden aldıkları esnaf muafiyet belgelerinin geçerlilik tarihi sona ermemiş olanların durumu bu kriter açısından vergi dairelerince "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir. Ancak vergiden muaf esnaflardan "Evlerde imal edilen malların internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden satışı (GVK Madde 9/10)" işi ile uğraşanların başvuruları ise "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir.

Sicil kayıtlarında durumu "Faal" olmayan ve gerçek usulde vergilendirilmeyen çiftçilerden "Çiftçi Kayıt Sistemi" belgelerini ibraz edenlerin durumu da bu kriter açısından "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 5.2- Faaliyetleri Gereğince YN ÖKC Kullanma Mecburiyeti Kapsamında Olmayan Mükelleflerin Başvurusunun Değerlendirilmesi:
 
Sicil kayıtlarında yer alan faaliyeti/faaliyetlerinden en az bir tanesi YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunan mükelleflerin sorgu sonucu "OLUMSUZ" olmaktadır.
 
Ancak YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunan faaliyetlerinin yanında mecburiyet kapsamında olmayan faaliyetlerinin de bulunduğu gerekçesiyle (toptancılık, imalat vb.) vergi dairesine başvuran mükelleflerin, fiilen yürüttüğü faaliyetleri arasında ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan faaliyetlerin bulunması durumunda, yalnızca mecburiyet dışında bırakılan faaliyetlerinde masaüstü EFT-POS cihazı kullanılması şartıyla başvuruları vergi dairelerince "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 5.3- Faal Gelir Unsurlarının Değerlendirilmesi:
 
Mükellefin faal gelir unsurları arasında, ayrı ayrı veya birlikte, zirai kazanç veya serbest meslek kazancı bulunanlar ile ticari kazancı basit usulde tespit edilenlerin masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.

Diğer taraftan, faal gelir unsurları arasında ticari kazanç veya ticari kazançla beraber zirai kazanç veya serbest meslek kazancı bulunan mükelleflerin, ticari kazanç faaliyetlerinin YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında olan faaliyetlerden olması durumunda söz konusu ticari faaliyetlerinde masaüstü EFT-POS cihazı kullanması mümkün bulunmamaktadır. Ancak zirai kazanç veya serbest meslek faaliyetlerinde kullanılması şartıyla masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 5.4- 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı Maddesi Kapsamında Muafiyet Durumunun Durumunun Değerlendirilmesi:
 
Masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talebiyle vergi dairesine başvuran mükelleflerin 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesi kapsamında YN ÖKC kullanmaktan muaf olup olmadıkları GİBİNTRANET uygulamasında yer alan "Vergi Dairesi İşlemleri/Ödeme Kaydedici Cihaz (ÖKC) İşlemleri/483 VUK Genel Tebliği 6. Madde Kapsamında ÖKC Muafiyeti Sorgulama Ekranı"ndan sorgulanacaktır Mükelleflerin 483 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6 ncı maddesi kapsamında muafiyetinin bulunması durumunda masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 5.5- 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine Dahil Olma Durumunun Değerlendirilmesi:
 
Başvuruda bulunan mükelleflerin 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine tabi olup olmadığı GİBİNTRANET uygulamasında yer alan "YBS/Vergi dairesi İşlemleri/Güvenli Mobil Ödeme Elektronik Belge Yönetim Sistemleri İşlemleri(GMÖEBYS)/ GMÖEBYS Sorgulama İşlemleri Ekranı"ndan sorgulanacaktır.
 
Mükelleflerin 507 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre Güvenli Mobil Ödeme ve Elektronik Belge Yönetim Sistemine tabi olması durumunda masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir. Mükelleflerin anılan Sisteme tabi olmaması durumunda ise bu Uygulama İç Genelgesi'nde açıklanan diğer kriterler değerlendirilerek cevap verilecektir.
 
  • 5.6- ÖKC Kullanımından Muaf Olup Olmadığının Değerlendirilmesi:
 
Mükellefin iştigal ettikleri faaliyetlerin, Bakanlıça yayımlanan genel tebliğler ile ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamı dışında bırakılan faaliyetlerden olması halinde, (https://ynokc.gib.gov.tr/UploadedFiles/Files/okckullanimindanmuaftutulanlar.pdf)
 adresinde bulunan listedeki açıklamalar da dikkate alınmak suretiyle, masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" veya "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir. 
 
  • 5.7- Adına Kayıtlı Basit/Bilgisayar Bağlantılı YN ÖKC Bulunan Mükelleflerin Taleplerinin Değerlendirilmesi
 
Masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talebiyle vergi dairesine başvuran mükelleflerin,
GİBİNTRANET uygulamasında yer alan "Mükellef Hizmetleri/Vergi Dairesi İşlemleri/Ödeme Kaydedici Cihaz (ÖKC) İşlemleri/ÖKC Sorgulama İşlemleri/Yeni Nesil ÖKC Sorgulama" kısmından adına kayıtlı olan YN ÖKC'lerden, durumu "Aktif" veya "Banka Aktif" olanlar listelenmelidir.
 
"Aktif" veya "Banka Aktif" olan YN ÖKC'lerin marka ve modellerinin, ynokc.gib.gov.tr adresinde yer alan "Onay Alan Firmalar/ YN ÖKC Onayı Alan Firmalar ve Cihaz Özellikleri/Türlerine Göre EFTPOS Özellikli-Basit Bilgisayar Bağlantılı YN ÖKC'ler" sekmelerinden ulaşılan tabloda yer alan basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC marka ve modellerinden olması durumunda masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
Adına kayıtlı sadece EFT-POS özellikli YN ÖKC'si bulunan mükelleflerin masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMSUZ" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 6- Sadece Akaryakıt Satışlarında Kullanılmak Üzere Seyyar EFT-POS (Softpos Dahil)/Masaüstü EFT-POS Cihazı Alınmaya Devam Edilebilecektir:
 
527 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendinde, "Bütünleşik fiş düzenleme zorunluluğu, bu zorunluluğa ilişkin ynokc.gib.gov.tr adresinde yapılacak duyurunun yayımlanmasını izleyen 30 uncu günden itibaren başlayacaktır." düzenlemesi yer almaktadır. Bu düzenleme kapsamında, Başkanlık tarafından söz konusu zorunluluğa ilişkin duyuru yapılana kadar akaryakıt istasyonu işletmeciliğinde bulunan mükelleflerin, sadece akaryakıt satışlarında kullanılmak üzere seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı almasında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır.
 
Bu mükelleflerin YN ÖKC kullanmak zorunda olduğu diğer faaliyetlerinde ise seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı kullanmaları mümkün bulunmamaktadır.
 
Ancak basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC kullanan mükelleflerin masaüstü EFT-POS cihazı kullanabilecekleri tabiidir. 
 
  • 7- 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi Ve Kontrol Kanununda Tanımlanan Genel Yönetim Kapsamındaki Kamu İdareleri İle Dernekler, Vakıflar, Okul Aile Birlikleri, Meslek Odaları, Federasyonlar, Konfederasyonlar, Muhtarlıklar, Sendikalar, Siyasi Partiler Vb. Değerlendirilmesi:
 
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda tanımlanan genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile dernekler, vakıflar, okul aile birlikleri, meslek odaları, federasyonlar, konfederasyonlar, muhtarlıklar, sendikalar, siyasi partiler vb. tarafından seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFTPOS cihazı kullanılmasının talep edilmesi durumunda, satışı yapılan malları aynen veya işlendikten sonra satışını yapanlar dışındaki kimselere satan veya aynı kimselere hizmet veren birinci ve ikinci sınıf tüccar olmamaları nedeniyle söz konusu kurum, kuruluş vb.'lerinin talepleri "OLUMLU" olarak değerlendirilecektir.
 
  • 8- Serbest Meslek Erbaplarının Durumlarının Değerlendirilmesi:
 
Ödeme kaydedici cihaz kullanma mecburiyeti kapsamında bulunmayan serbest meslek erbabının (doktor, diş hekimi, veteriner, mimar, mühendis, avukat, yeminli mali müşavir vb.) seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı almalarında herhangi bir sakınca bulunmamaktadır.
 
  • 9- Sinema Salonu İşletenlerin ve e-Bilet Uygulaması Kapsamında Olan Mükelleflerin Değerlendirilmesi:
 
Sinema salonu işletmeciliği faaliyetinde bulunan ve e-Bilet uygulaması kapsamında olan mükellefler sadece bu faaliyetlerinde kullanmak üzere seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFTPOS cihazı kullanabileceklerdir. Ancak sinema salonlarında bulunan büfe, kafe vb. yerlerde yapılan perakende mal satışlarında veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde ise YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunmaktadır.
 
  • 10- İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Yapanların Değerlendirilmesi:
 
Motorlu kara taşıtlarının kendi nam ve hesabına alım ve satım faaliyetiyle iştigal eden mükelleflerin, bütün satışlarında fatura düzenlemek mecburiyetinde olmaları ve YN ÖKC kullanmak suretiyle belgelendirmeleri gereken bir işlemleri bulunmaması durumunda YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu mükelleflerin seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFT-POS cihazı kullanma talepleri "OLUMLU" değerlendirilecektir. 
 
  • 11- Yazışmalarda “605- ÖKC” Evrak Kodunun Kullanılması:
 
Dijital vergi dairesi uygulaması üzerinden gelen seyyar EFT-POS (SoftPOS dahil)/masaüstü EFTPOS cihazı kullanım talep dilekçeleri vergi dairesi müdürlüklerinin KEYS ön evrak kısmına düşmektedir.
 
Bu taleplerin cevap yazıları da KEYS üzerinden düzenlenecek ve yazılarda muhatap olarak mükellefin dilekçesinde belirttiği muhatap banka, ödeme vb. kuruluşu seçilecektir. Muhatap banka, ödeme vb. kuruluşların vergi kimlik numaralarının da yer aldığı liste ekte yer almaktadır.
 
Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde, mükelleflerin başvurularına istinaden hazırlanacak cevap yazılarının uygulama birliğinin sağlanması amacıyla bu Uygulama İç Genelgesinin ekinde yer alan örneklere uygun hazırlanması gerekmektedir. Ayrıca bu yazılar için sadece "605- ÖDEME KAYDEDİCİ CİHAZ" evrak kodunun kullanması gerekmektedir.
 
Saygılarımızla.
                
                  BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimiz yayımlandığı tarih itibariyle; ilgili olduğu mevzuat düzenlemelerinin duyurulmasına yönelik genel açıklamalar içermektedir. Mevzuat düzenlemeleri karşısında, her olayın kendine has özellikleri ile birlikte değerlendirilerek getireceği yükümlülükler veya sağlayacağı avantajlar titizlikle değerlendirilmelidir. Mevzuat değişiklikleri üzerine yapılabilecek yorum, eleştiri veya tavsiyeler önemli görülen konulara dikkat çekmeye yönelik olup, uygulamada ilgili kurum veya kuruluşların belirlediği usul ve esaslara göre işlem yapılması esastır. Konularında uzman kadrolarımızdan olaya özgü ilave görüş alınmadan, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zarar ve yükümlülüklerden yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz. 

4864 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.