MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

2020-183-İmar Planı Değişikliğinden Kaynaklanan Değer Artışları Üzerinden “Değer Artış Payı” Ödenecek

Tarih              : 21.09.2020

Sayı                : 2020-183

Konu              : İmar Planı Değişikliğinden Kaynaklanan Değer Artışları Üzerinden “Değer Artış Payı” Ödenecek

 
15.09.2020 tarih 31245 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “İmar Planı Değişikliğine Dair Değer Artış Payı Yönetmeliği” ile; maliklerin tamamının talebi üzerine yapılacak uygulama imar planı değişikliği sonucu, taşınmazda meydana gelecek değer artışı üzerinden alınacak “Değer Artış Payı” nın kapsamı, tespiti, kesinleşmesi, ödenmesi ve dağıtımına ilişkin iş ve işlemlere yönelik usul ve esaslar belirlenmiş olup, aşağıda özet olarak sunulmuştur.

1- Taşınmaz Maliklerinin Talebi Üzerin Yapılacak İmar Planı Değişikliklerinden Kaynaklanan Değer Artışları Üzerinden “Değer Artış Payı” Alınacaktır:
 
  • Taşınmaz maliklerinin tamamının talebi üzerine; değer artış payına konu plan değişiklikleri sonucunda değerinde artış meydana gelen taşınmazın, artan değerinin tamamı üzerinden değer artış payı tahsil edilecektir.
2- Değer Artışına Konu Olan İmar Palını Değişiklikleri:
 
  • Plan ana kararlarını, sürekliliğini, bütünlüğünü, sosyal ve teknik altyapı dengesini bozmayacak şekilde ve teknik gerekçeleri sağlamak şartıyla yerleşmenin özelliğine uygun olarak, en az bin metrekare ve üzeri yüzölçümüne sahip olan imar adalarında,
  • Ada bazında nüfusu, yapı yoğunluğunu, kat adedini, bina yüksekliğini arttıran veya fonksiyon değişikliği getiren plan değişikliklerinde ihtiyaç duyulan kültürel tesis, sosyal ve teknik altyapı kullanımları,
  • Adanın merkezine en fazla 500 metre yarıçaplı alanda karşılanmak ve parsel bazında fonksiyon değişiklikleri,
 
Değer artışına konu imar değişiklikleridir.


3- İmar Planı Değişikliği Talebinin Yapılması :
 
  • İmar planı değişikliği teklifi, plan değişikliğine konu alan sınırları içinde yer alan taşınmaz sahiplerinin tamamının veya vekillerinin noter onaylı vekâlet bilgilerini içeren bir dilekçeyle,
  • Büyükşehir sınırları içinde, büyükşehir belediyeleri ve ilçe belediyeleri, büyükşehir belediyesi dışındaki belediyelerde, belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde belediyeler, bu sınırlar dışında il özel idareleri ve ilgili mevzuatı uyarınca plan yapma ve onaylama yetkisine sahip diğer kurum ve kuruluşlara yapılacaktır.
4- Değer Artış Payının İstisnaları:
 
  • 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamındaki taşınmazlar, kamuya ait alanlar, mazbut ve mülhak vakıflara ait alanlar ile yönetmelikte belirlenen bazı imar değişiklikleri ile,
  • Kanunun yürürlüğe girdiği 20.02.2020 tarihinden önce belediye, il özel idaresi veya ilgili idarelere başvuru yapılarak resmi kayıt numarası almış uygulama imar planı değişiklik teklifleri,
 
Bu uygulama kapsamı dışında bırakılmıştır.


5- Değer Artışının Değerleme Raporu Ve Kıymet Takdir Komisyonu Marifetiyle Tespiti:
 
  • İmar planı değişikliği talep edilen taşınmazın mevcut durum değeri ile imar planı değişikliği sonrası durumu değerlerinin analizi, idare tarafından en az iki yetkili gayrimenkul değerleme kuruluşuna yaptırıldıktan sonra, söz konusu raporlar kıymet takdir komisyonu tarafından sonuca bağlanacaktır,
  • Değer artış payına ilişkin yapılan taşınmaz değerlemesinde taşınmaz üzerindeki mevcut yapı, tesis, eklentiler ve diğer muhdesatın bedeli dikkate alınmayacaktır,
  • Kıymet takdir komisyonunca belirlenen değer artış payı, idarece plan değişikliği talebinde bulunanlara 5 gün içinde tebliğ edilecek, Tebliğ tarihinden itibaren 5 gün içinde itiraz edilmeyen bedel kesinleşecek, süresinde yapılan itirazlar, kıymet takdir komisyonu tarafından 5 gün içinde değerlendirilerek sonuçlandırılacak ve bu şekilde kesinleşen bedel ilgilisine tebliğ edilecektir,
  • İmar planı değişikliği teklifinin ilgili idarece onaylanmasından sonra, planlar askıya çıkarılmadan önce, plan değişikliğine konu alan sınırları içerisinde kalan parseller ile ilgili olarak idaresince; “Taşınmaz değer artışına tabidir. Taşınmazın ilk satışında, bağış, mal değişimi ve benzeri sınırlı ayni hak tesisi işleminde, değer artış payının ödenip ödenmediği şerhi koyduran ilgili idaresinden sorulur, değer artış payının ödendiğinin bildirilmesinin akabinde işlem yapılır ve değer artış payı ödenmedikçe satış yapılamaz, yapı ruhsatı verilemez.” şeklinde tapu kütüğüne şerh edilmesi, ilgili tapu müdürlüğüne bildirilmesi gerekecektir,
6- Değerleme Raporunun Gerçeği Yansıtmadığının Tespiti:
 
  • Yetkili kuruluşlarca bu Yönetmelik kapsamında hazırlanacak değerleme raporlarının gerçeği yansıtmadığının bağımsız uzman kuruluşlarca tespiti halinde, kamu zararına neden olan kişilerden söz konusu zararın tazmini ve bu kişiler hakkında cezai işlem tesis edilmesi için İdare tarafından Sermaye Piyasası Kuruluna bildirimde bulunulacaktır. 
7- Değer Artış Payının Ödenmesi:
 
  • Değer artış payı, en geç taşınmazın ilk satışında veya inşaat ruhsatının alımı aşamasından önce Bakanlığın muhasebe birimi hesabına ödenecektir,
  • Değer artış payı, belirlendiği yılı izleyen yıldan itibaren ödeme tarihinde her takvim yılı için, bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilân edilen yeniden değerleme oranında takvim yılı başından geçerli olmak üzere arttırılarak uygulanacaktır,
  • Değer artış payı tutarının taşınmaz maliklerince en geç taşınmazın ilk satışında ya da yapı ruhsat aşamasında olmak üzere Bakanlık muhasebe birimi hesabına yatırılmasına müteakip ilgili şerhlerin tapu sicilinden terkini ödemeyi izleyen on gün içerisinde idarece ilgili tapu müdürlüğüne bildirilecektir.
8- Değer Artış Payının Ödenmemesi Durumu:
 
  • Değer artış payının ödenmemesi halinde, imar planı değişikliği yapılan taşınmaz için hiçbir koşulda satış izni verilmeyecek ve yapı ruhsatı düzenlenemeyecektir. 
 
 
Yönetmeliğe Ulaşmak İçin TIKLAYINIZ.


 
 
Saygılarımızla.

            BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
 
(!) Sirkülerlerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.         
 

1640 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.