MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

2020-162-Muhtasar Ve Prim Hizmet Beyannamesi Hakkında GİB Duyuruları !

Tarih              : 12.08.2020

Sayı                : 2020-162

Konu             : Muhtasar Ve Prim Hizmet Beyannamesi Hakkında GİB Duyuruları !


Gelir İdaresi Başkanlığı İnternet Vergi Dairesi üzerinden; 07.08.2020 ve 10.08.2020 tarihlerinde olmak üzere iki duyuru yayınlamıştır.
 

  • 07.08.2020 tarihli duyuruda özetle; beyannamenin doldurulması ve gönderilmesi sırasında karşılaşılabilecek sorunlar, dikkat edilmesi gereken konular ve sorunların ne şekilde giderileceğine ilişkin açıklamalara yer verilmiştir. 
  • 10.08.2020 tarihli duyuruda ise; Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin dönem değişikliğinin ne şekilde yapılabileceği, prime esas kazancın aylık beyan edilmesi zorunluluğu bulunduğundan, gelir stopaj ve prime esas kazancın ayrı ayrı beyanının ne şekilde yapılabileceğine yönelik açıklamalara yer verilmektedir.
 
Sirkülerimizde her iki duyuruya ilişkin açıklamalar aşağıdadır.
 

A- Gelir İdaresi Başkanlığı Tarafından İnternet Vergi Dairesi Üzerinden Yapılan 07.08.2020 Tarihli Duyuru
 
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan 07.08.2020 tarihli duyuruda;
 
  • Muhtasar Beyanname ile Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin birleştirilmesi ile oluşturulan Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi 01.08.2020 tarihi itibariyle (Temmuz/2020 dönemine ait olup, 26 Ağustos 2020 tarihine kadar yapılacak beyanlar ile) Türkiye genelinde uygulamaya açılacağı, 
  • Kırşehir, Amasya, Çankırı, Bartın, Bursa, Eskişehir ve Konya illerinde pilot olarak devam eden uygulamanın diğer iller için yeni olması ve mükellef alışkanlıklarının değişmesi sebebiyle, kullanıcı hatalarının düzeltilmesinin zaman alabileceği göz önüne alındığında, özellikle çalışan sayıları ve/veya prime ilişkin tahakkuk sayıları fazla olan mükelleflerin mağduriyet yaşamamaları için beyannamelerini son günlere bırakmamalarının önem arz ettiği, 
  • Pilot illerde yapılan uygulama sırasında tespit edilen hataların en aza indirilmesi ve beyannamelerin sorunsuz bir şekilde verilebilmesi için, Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi gönderecek mükelleflerin beyannamenin "SGK Bildirimleri" bölümünü doldururken aşağıdaki hususlara dikkat etmeleri gerektiği,
 
Belirtilmektedir. 


1- Veri Girişlerine İlişkin Alanların Doldurulmasında Dikkat Edilecek Hususlar:
 
  • Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin veri girişlerine ilişkin alanların ne şekilde doldurulacağı Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Düzenleme Kılavuzunda detaylı olarak açıklanmıştır. Mükelleflerin/işverenlerin işlemlerini doğru ve hızlı bir şekilde gerçekleştirmeleri için söz konusu kılavuzda belirtilen hususlara dikkat etmeleri önem arz etmektedir. İlgili kılavuza aşağıdaki linkten ulaşılabilir.
 
https://ebeyanname.gib.gov.tr/mphb.html


2- Beyannamenin Gönderilmesi Sırasında Doldurulması Zorunlu Alanlar:
 
  • Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin gönderilmesi sırasında işyeri sicil sıra numarası, eski şube kod, yeni şube kod, il kodu, sigortalı T.C. kimlik numarası, sigortalı adı/soyadı, gün, kazanç gibi zorunlu alanların eksiksiz ve doğru olarak sisteme kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Söz konusu bilgilerin hatalı girilmesi halinde beyannamenin onaylanması mümkün bulunmamaktadır. Bu gibi durumlarda mükelleflere/işverenlere hatalı girişlere ilişkin mesaj dönülmektedir. 
Sıkça rastlanan;
 
“Sigortalı bilgilerinde "İşe Giriş Bilgisi Yanlış Girildi !!" hatası”
"Soyadı bilgileri hatalıdır."
"Adı bilgileri hatalıdır."
“TC Kimlik Numarası, Sicil Numarası bilgileri hatalıdır.”
 
gibi sigortalının tesciline ilişkin hatalar için aşağıdaki adresten düzenleme yapılabilir.
 
https://uyg.sgk.gov.tr/SigortaliTescil/amp/loginldap


3- Tescil Bilgilerindeki Değişiklikler Nedeniyle Alınan Hataların Düzeltilmesi:
 
  • Diğer taraftan, sigortalıların tescil bilgilerindeki değişiklikler nedeniyle alınan hataların da düzeltilmesi için mükelleflerin/işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılara ait SGK Kurum Kayıtlarındaki bilgileri yine (https://uyg.sgk.gov.tr/SigortaliTescil/amp/loginldap) linkinden ulaşacakları e-Bildirge ekranından güncellemeleri mümkündür.
4Sigortalıların Fiilen Çalıştığı Meslek Kodu Bilgilerinin Doğru Girilmesi:
 
  • Sigortalıların ilgili ayda fiilen çalıştığı meslek adına ait geçerli bir meslek kodu bilgisinin RRRR.RR formatına uygun bir şekilde sisteme kaydedilmesi gerekmekte olup, formata uygun olmayan ya da geçerli olmayan bir meslek kodunun kaydedilerek gönderilmesi halinde mükellefler/işverenler hata mesajı alacaklardır. 
5- Beyannamenin Vergi Kesintileri İle İlgili Bölümlerinin Doldurulması:
 
  • Beyannamenin vergi kesintileri ile ilgili bölümleri için Gelir İdaresi Başkanlığı adına, Vergi İletişim Merkezi (189) veya mphb@gelirler.gov.tr adresinden gerekli teknik ve mevzuatsal destek verilmektedir. Beyannamenin “SGK Bildirimleri” bölümü ile ilgili olarak Sosyal Güvenlik Kurumu adına Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İletişim Merkezi (170) veya isverensistemi@sgk.gov.tr adresinden gerekli hizmetler verilmektedir. 
B- Gelir İdaresi Başkanlığı Tarafından İnternet Vergi Dairesi Üzerinden Yapılan 10.08.2020 Tarihli Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Dönem Değişikliği Duyurusu

 
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan 10.08.2020 tarihli duyuruda;
 
  • 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 98 inci maddesine göre, ziraî ürün bedelleri üzerinden tevkifat yapanlar hariç olmak üzere, çalıştırdıkları hizmet erbabı sayısı 10 ve daha az olanlar, muhtasar beyannamelerini (sadece gelir vergisi kesintilerine ilişkin bildirimler 3 aylık verilebilecek), bağlı bulundukları vergi dairesine önceden bildirmek şartıyla her ay yerine 3 ayda bir verebilecekleri, 
  • Türkiye genelinde Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi uygulaması ile birlikte sigortalı çalışanı bulunan mükelleflerin çalışanlarının prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini aylık olarak bildirmesi gerektiğinden aylık olarak Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vermeleri gerektiği, 
  • Ancak 10 veya daha az çalışanı bulunan mükelleflerin (zirai ürün bedelleri üzerinden tevkifat yapanlar hariç olmak üzere) Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Genel Tebliğinin (Sıra No: 1) 5 inci maddesinde yer alan düzenleme gereğince Ocak-Mart, Nisan-Haziran, Temmuz-Eylül ve Ekim-Aralık dönemlerinde yaptıkları ödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan kestikleri vergileri her ay yerine Mart, Haziran, Eylül ve Aralık aylarına ilişkin olarak sırasıyla Nisan, Temmuz, Ekim ve izleyen yılın Ocak aylarında verilecek Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine dâhil etmek suretiyle beyan edebilecekleri, 
  • Örneğin; (A) Limited Şirketi Temmuz-Eylül/2020 döneminde 5 sigortalı çalışan istihdam etmektedir. 
  • (A) Limited Şirketinin çalıştırmış olduğu sigortalılara ait prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile aylık olarak beyan etme zorunluluğu bulunmaktadır. Bu durumda çalıştırılan sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin, Temmuz/2020 döneminde çalıştırılan işçiler için 26/8/2020 ve Ağustos/2020 döneminde çalıştırılan işçiler için ise 28/9/2020 tarihlerine kadar verilmesi gereken Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine dahil edilmesi gerekmektedir. 
  • Diğer taraftan (A) Limited Şirketi, Temmuz-Ağustos-Eylül/2020 döneminde yaptığı vergi kesintileri ile Eylül/2020 ayına ilişkin prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini 26/10/2020 tarihine kadar vereceği Eylül/2020 dönemine ait Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile beyan edecektir.
  • Muhtasar beyannamelerini üçer aylık dönemler halinde vermekle birlikte yanında işçi çalıştırmayan mükellefler ise yaptıkları ödemeleri veya tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan kestikleri vergileri Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile önceden olduğu gibi üçer aylık dönemler halinde Ocak, Nisan, Temmuz ve Ekim aylarının 26 ncı günü akşamına kadar bildirmeye devam edeceklerdir. 
  • 10 veya daha az çalışanı bulunan mükellefler talep ederlerse vergi kesintilerini aylık beyan edebilirler. Bu durumda tahakkuk eden vergilerin ilgili ayda ödenmesi gerekmektedir. 
  • Bu kapsamda, vergilendirme dönemi 3 aylık olan mükelleflerden Nisan-Haziran/2020 dönemi Muhtasar Beyannamesinde 3. ay (Haziran ayı) için asgari ücretli veya diğer ücretli çalıştırdığını beyan edenlerin vergilendirme dönemi Başkanlık tarafından “aylık” olarak değiştirilmiştir. Bu mükellefler İnteraktif Vergi Dairesinden durumlarını kontrol edebilirler. 
  • Haziran ayında çalışanı bulunmayan ancak Temmuz ayında sigortalı istihdam etmeye başlayan mükelleflerin İnteraktif Vergi Dairesi üzerindenDönem Değişikliği Dilekçesi” vermeleri gerekmektedir. Ayrıntılı bilgilere https://ebeyanname.gib.gov.tr/muphb4.pdf linkinde yer alan Kılavuzdan ulaşılabilmektedir.

- GİB Duyurularına Ulaşmak İçin TIKLAYINIZ.

 
 
Saygılarımızla.

 
            BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
 
(!) Sirkülerlerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.
 
 
 
 

2270 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2024 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.